RAMMES INN: Rammemaker Lena Mjelde nærmer seg et ferdig bilde, for anledningen med gallerieier Elin Halvorsen som tilskuer.
Bolig

Rammen rundt det hele: Det som begynte mest som en hobby, er blitt til en travel fulltidsjobb

Eikerammer er populære, og gullfargen er tilbake.

I det som en gang var underetasjen til kolonialen Olsen & Gramstad på Madlaveien i Stavanger, holder Lena Mjelde til.

For åtte år siden kom hun inn på Kunstgalleriet og spurte om de trengte noen til å ramme inn bilder, og siden er hun blitt værende.

– Jeg gikk på Kunstskolen og hadde tenkt meg videre på Kunstakademiet, men begynte med innramming. Siden har jeg holdt på med det, forteller hun.

Bedriftskunstforeningene har vært gode kunder for rammemakeren, men det er blitt færre av dem. Samtidig har privatmarkedet økt.

– Jeg har aldri hatt så mye å gjøre som nå, sier Lena.

Bildevisning

       ULIKT MATERIALE: Mulighetene er mange når rammen skal velges ut.
ULIKT MATERIALE: Mulighetene er mange når rammen skal velges ut.
Jonas Haarr Friestad

Mye grafikk

Hun er i gang med å ramme inn et grafisk bilde, et typisk oppdrag. I dette tilfellet har kunden valgt hvitt.

Er det helst svarte og hvite rammer det går i?

– Det er også mye eik. Gullrammer er litt hipt igjen og kan være tøft på de rette tingene. Også er det litt barokkstil.

På verkstedet fylles hyllene med meter på meter av lister som skal kuttes opp.

Selv om treverket gjerne er norsk, er mange av de ferdige listene laget i Portugal.

Noen gamle rammer har hun også gjemt på.

– Jeg synes det er for galt å hive dem. Av og til kommer det noen som ønsker seg et speil i en gammel ramme, sier Lena.

Bildevisning

       Elin Halvorsen driver Kunstgalleriet på Madlaveien. Grafikken til høyre er lagd av Mona Orstad Hansen.
Elin Halvorsen driver Kunstgalleriet på Madlaveien. Grafikken til høyre er lagd av Mona Orstad Hansen.
Jonas Haarr Friestad

Kan bli ødelagt

Kunstgalleriet på Madlaveien drives av Elin Halvorsen og mannen Arnfinn Hanssen.

– Det hender vi får telefoner om å komme hjem til folk som ikke vet hva de skal gjøre med bildene sine. Ofte oppdager vi bilder som ikke er riktig innrammet. De kan ha syreholdig passepartout som gjør bildet gulaktig og ødelagt på sikt, sier Elin.

Bildevisning

       ARBEID: Lena Mjelde starter med å kutte opp listene.
ARBEID: Lena Mjelde starter med å kutte opp listene.
Jonas Haarr Friestad
Bildevisning

       VIKTIG DETALJ: Passepartout velges ut.
VIKTIG DETALJ: Passepartout velges ut.
Jonas Haarr Friestad
Bildevisning

       HÅNDVERK: Glasset skjæres til og settes på plass.
HÅNDVERK: Glasset skjæres til og settes på plass.
Jonas Haarr Friestad

Det er også mange som ønsker taksering, men det gjør hun ikke.

– Jeg ser at det kunne vært et marked for det lokalt, men det er et eget fag.

Hun startet i det små med et galleri på Hinna sammen med Kirsten Haugseng i 2000, i tillegg til annen jobb.

Så var adressen Gausel, før lokalene på Madlaveien ble ledige etter at Stavanger Varmesenter flyttet ut for åtte år siden.

Det som begynte mest som en hobby, er blitt til en travel fulltidsjobb.

Utstillinger

– Tanken med Kunstgalleriet er å drive med både kunst og kulturformidling. Det går an å drive med begge deler. Vi har stadig utstillinger, og folk skal ikke føle at de må kjøpe noe når de kommer inn, sier Elin.

For øyeblikket er lokalene i første etasje fylt med verk fra Sebastian Lloyd Rees og Kristin Austreid, begge født i 1985.

Rees er oppvokst i Stavanger og bosatt i London. Han er tilknyttet galleriet Mothers Tankstation i Irland og har aldri stilt ut i Norge før.

Austreid er fra Karmøy og bosatt i Bergen. Hun har hatt utstillinger i Norge og Sveits.

Mens de to store maleriene til Rees passerer 100.000 kroner med god margin, er andre etasje fylt med kunstverk av det mer overkommelige slaget. Der henger det grafikk fra en rekke kunstnere, både lokale og andre.

Selv om Elin nøyer seg med å selge og ikke lage kunst, har hun ett og annet å slekte på. Bernhard Hinna var oldefaren, mens Ellef Gryte var en annen slektning.

widget-list