• TIDLIG UTE: Bybanestopp i umiddelbar nærhet, lover utbyggeren i denne annonsen. Det vet ikke planleggerne av Bybanen noe om. FOTO: ODD MEHUS

Lover Bybane som er i det blå

«Fremtidig bybanestopp i umiddelbar nærhet» lover utbyggeren. Men verken trasé, stoppesteder eller finansiering av Bybanen til Åsane er bestemt.

Under slagordet «et sted for nytelse» selges i disse dager boligprosjektet Glaskaråsen Panorama i Åsane med store annonser i avisene. Ikke noe uvanlig der. Men i tillegg til de vanlige klisjeene lover også utbygger Gravdalgruppa at boligene skal ha «fremtidig bybanestopp i umiddelbar nærhet».

- Det er å ta ting litt på forskudd. Folk kan gjerne kjøpe leilighet der, men vi kan ikke garantere dem noe bybanestopp, sier Håkon Rasmussen, planansvarlig for Bybanen i Bergen kommune.

Ingen vet hvor

I prospektet er lovnaden moderert litt: «Området ligger ca. 7 minutter med bil fra Bergen sentrum og med et sannsynlig fremtidig bybanestopp blir turen inn til det urbane sentrum kort og lett».

Problemet er bare at det som trolig blir byggetrinn 4 (sentrum - NHH) og 5 (NHH–Åsane senter) av Bybanen fortsatt ikke er kommet til tegnebrettet en gang. Kommunen arbeider nå med å legge frem forslag til fremtidig trasé, men det er fortsatt flere ulike alternativer.

- Noen av alternativene vil nok få stoppested i nærheten av dette prosjektet, mens andre vil ligge lenger unna. Dette vet vi ikke sikkert før bystyret har tatt stilling til de ulike traseene til sommeren, sier Rasmussen

Spørsmålet om og i så fall når banen til Åsane kommer, er enda lenger fra realisering. Det foreligger for eksempel ingen plan for hvordan banen skal finansieres.

- Ganske sikre

Salgsansvarlig Karl Johan Rolfsvaag i Gravdalgruppa mener likevel at utbyggerne har sine ord i behold.

- Vi har en tett dialog med byplankontoret, og har forstått det sånn at et av de mest sannsynlige scenariene er at Bybanen kommer ut av tunnel ved golfbanen og går rundt Glaskaråsen. Da er det bare en strekning på 300 meter der den kan ha stopp, sier Rolfsvaag.

- Så dere er sikre på at stoppet kommer?

- Ganske sikre. Hvis ikke det blir stopp her har ikke Bybanen noen misjon i det hele tatt, etter mitt skjønn.

- Men hva hvis Bybanen går i tunnel under åsen og ikke stopper før Tertneskrysset, 800 meter unna?

- Når det gjelder bergenspolitikerne, så er jo alt mulig. Men det ville vært veldig rart.

«Like ved Bybanen»

Gravdalgruppa er ikke de eneste som bruker nærheten til bybane som salgsargument i boligmarkedet i Bergen. Et søk på finn.no viste i går 64 boligannonser som nevnte ordet bybane.

Også fremtidige bybanestopp selger boliger. Langs traseen mellom Nesttun og Lagunen, som åpnes i juni, er det flere boliger til salgs - blant annet en villa på Nordås med 15 minutters gangavstand fra stoppet på Lagunen. Langs byggetrinn 3, fra Lagunen til Flesland, er det også store boligprosjekter som bruker Bybanens nærhet i sin markedsføring.

Selvaags boligprosjekt Nyhavn Brygge i Ytre Sandviken selges også med et mulig fremtidig bybanestopp, som er regulert inn i området. Utfordringen er at banen da trolig må gå i tunnel i kraftig oppoverbakke for å nå NHH, et stopp politikerne allerede har bestemt skal inkluderes.

- Det er hyggelig at Bybanen er blitt et så sterkt salgsargument. Før var det «innenfor de gule bussene», nå er det «like ved Bybanen», sier Rasmussen.

Rolfsvaag tror ikke banen er så viktig for kjøperne i Glaskaråsen i dag.

- Men på sikt vil bybane i nærheten være positivt, ikke minst når man ser på boligen som en investering, sier han.

Siste fra Bolig

Med en glassvegg får de hele fjellet inn på hytta

Den nybygde hytta har de små stølsløene i området som forbilde.

Tok med seg Bali hjem

Åse Ørjasæter er forelsket i Bali. Det kan man se i leiligheten hennes.

Her kan du bo for
6000 kr måneden

- Ser ut som utedoer, sier leder i Leieboerforeningen.

Her bor familien på 11,5 kvadratmeter

Hytta har bare et oppholdsrom, men familien på fire trives godt.

Fikk 650.000 kroner for disse elektrikerfeilene

- 96 downlights var ulovlige - Skjøteledninger var teipet opp over himlingen - Ledninger var sparklet over

Fakta

I løpet av våren skal byrådet legge frem sitt forslag til trasévalg for Bybanen mot Åsane.

Strekningen er rundt 11 kilometer, litt lenger enn Byparken – Nesttun.

Pris for strekningen er beregnet til 2,2-2,5 milliarder kroner. Det er fylkeskommunen som skal bygge.

Målet til byrådet er byggestart i 2014, men det avhenger av at finansieringen kommer i orden.