Familien Aarli-Grøndalen flyttet for noen år siden inn i en splitter ny og moderne bolig på Skedsmokorset, med flatt tak, store vinduer og hvite, vedlikeholdsfrie plater og kledning.

Hvitt og lyse fargenyanser ble valgt til interiøret.

– Jeg var høygravid og måtte ta beslutningen om fargesettingen raskt. Da tenkte jeg at en moderne funkisbolig ville kle et lyst interiør best, unnskylder Maria Aarli-Grøndalen seg, og fortsetter.

– Alt var beige, jeg holdt på å bli sprø. Det var ikke det minste hyggelig her. Men vi hadde allerede sprengt budsjettet da vi bygget, så dyre endringer var utelukket.

GLAMOUR: Lampe i kobber fra Tom Dixon og kjøkkenoverflater i imitert messing og marmor gir glamour til rommet.
Roald, Berit / NTB scanpix
STUEN: Farger, belysning, flere teksturer og bygging av lag i interiøret er noen av tingene som er forandret. – Du skal ikke skjønne hele interiøret umiddelbart, det skal ha litt personlighet, mener huseieren.
Roald, Berit / NTB scanpix

Marmor og messing

Det hvite kjøkkenet er nå totalforvandlet.

Dekorfolie i messing- og marmorimitasjon ble limt på noen av frontene, resten ble malt mørkegrønne, i samme farge som stueveggen.

Kjøkkensonen har dessuten fått tapet som ser ut som avskallet maling.

– Jeg synes det er så tøft med avskallet mur. Vi kan nesten ikke bo i ekte murpuss som faller av, men vi kan ha noe som ligner, sier Aarli-Grøndalen.

En stor Tom Dixon-lampe i kobber, som henger over kjøkkenbordet, står i elegant kontrast til de røffe veggene.

En peis med glass på begge sider skiller kjøkkenet fra stuen i den ellers åpne løsningen.

MØNSTERMIX: – Britene bruker oftere mørke farger med mye pigmenter, tunge tapeter og masse tepper. De tør mer, noen ganger blir det litt i overkant, sier hun.
Berit Roald / NTB scanpix
FORNØYD: Maria Aarli-Grøndalen trives svært godt i hjemmet nå. Hunden Lilou Ninja er også fornøyd. Aarli-Grøndalen og ektemannen giftet seg i Paris, derav skiltet i gangen.
Roald, Berit / NTB scanpix
BLÅ: Andre etasje ble malt mørkeblå.
Roald, Berit / NTB scanpix

Ekteparet ønsket betonggulv, og lot rett og slett være å legge gulv over det opprinnelige betongunderlaget som dekker rørene med vannbåren varme. Det er blitt oljet for en glattere overflate som tåler søl, og har fått litt patina med årene.

– Man må tåle litt sprekker og merker hvis man vil ha betonggulv, det er tross alt et levende materiale, konstaterer huseieren.

Tykke gulvtepper og ryer – vevd av farmor – myker imidlertid opp et ellers stramt uttrykk fra betongen.

Overalt i huset er det grønne planter, i ulike fargenyanser og fasonger. Noen ekte, de fleste kunstige.

– Jeg har ikke noe imot levende planter, men jeg får dem ikke til å holde seg fine lenge, sier hun.

Britisk påvirkning

Boligen hennes ble nylig vist på det innflytelsesrike amerikanske interiørdesign-nettstedet Apartment Therapy.

Og den britiske interiørdesigneren Abigail Ahern, selve dronningen av mørkt interiør, har vist frem Aarli-Grøndalens hjem på bloggen sin, med bilder og komplimenter.

«Skandinavisk vintage møter mørk glamour» beskrev Maria det som da.

De fleste møblene er kjøpt brukt, mange av dem fra 60- og 70-tallet, i teak eller flammebjørk.

Tre års studier i England kan ha bidratt til en viss britisk påvirkning på interiørsmaken, tror Aarli-Grøndalen.

– Britene bruker oftere mørke farger med mye pigmenter, tunge tapeter og masse tepper. De tør mer, noen ganger blir det litt i overkant, sier hun.

Aarli-Grøndalen inspireres også av tidligere nevnte Ahern, som oppfordrer til å bruke flere (mørke) farger, til å redefinere hva som er luksuriøst ved å bruke imitert skinn i veggoverflater og kunstige blomster og planter, og til å pushe grensene for hva du tillater deg interiørmessig.

– Hun er opptatt av at du skal omgi deg med farger, møbler, dufter og ting som får deg til å føle noe. I et helt lyst interiør mistrives jeg, det blir for enkelt. Men her føles det godt, som om veggene klemmer meg, sier hun og ler.

Fuglebur

Det aller første transformasjonsprosjektet i hjemmet var det tidligere lysegrå soverommet.

Maria lagde et såkalt moodboard, en collage av bilder med stemninger og farger hun ønsket å gjenskape. Deretter en plan for hele rommet.

– Det er ikke uvanlig å kjøpe ett møbel man har veldig lyst på, og så møblere rommet ut fra det. Men det blir ikke alltid så vellykket, det lønner seg både økonomisk og tidsmessig å lage en helhetlig plan, tipser hun.

Soverommet fikk grønne vegger, en tapet med tropisk mønster, vintage nattbord av flammebjørk, speil med teakramme og lyspærer.

PUTER: Aarli-Grøndalen er glad i saueskinn og puter. I denne sofaen har mormor og farmor brodert hver sin.
Roald, Berit / NTB scanpix
FUNKIS: Boligen er bestilt fra Sverige. Det er et spesialtilpasset ferdighus, med vedlikeholdsfrie plater og kledning.
Roald, Berit / NTB scanpix

Og i hjørnet henger et gammelt fuglebur, fullt av grønne bregner i kunstmateriale, som små fugler i friske farger er festet til.

Hun forstår godt at nordmenn ofte maler interiøret lyst, siden det er lite naturlig dagslys vinterstid i Norge.

– Men da har man jo den fine oppfinnelsen lamper, påpeker hun.

I tillegg til en og annen designlampe har hun kjøpt en rekke lamper brukt.

De fleste har hun byttet ut, eller tatt av, lampeskjermen på og satt i en dekorpære i stedet.

Så er også huset velsignet med store vinduer.

– Det gir mer skygge- og lysspill, litt mer drama. Men med riktig lyssetting går det fint an å male mørkt uten store vinduer også, mener hun.

TAPET: Kjøkkenveggen har fått tapet med imitasjon av avskallet murvegg fra Rebel Walls.
Roald, Berit / NTB scanpix

Mer effektiv

I andre etasje er stue og hjemmekontoret til Maria, som jobber som journalist og stylist samt at hun blogger om interiør på nordicbymaag.com.

Veggene i etasjen oppe er mørkeblå, med et hyllesystem i samme farge, flere kunstige planter, noen leker til barna, bøker og andre vintage dekorelementer.

En tapet med vinterlig landskapsmotiv bringer den nordiske naturen inn.

– Noen mener man blir mer effektiv av hvite vegger og fluorescent lys på jobben. Jeg jobber raskere i omgivelser jeg trives i, helst med stemningslys, forteller hun.

En liten, rød og velbrukt skinnsofa i dansk design måtte hun simpelthen kjøpe med hjem etter å ha brukt den i en stylingjobb.

Nå har den fått broderte puter, saueskinn og fast plass på arbeidsrommet.