– Både på den teoretiske og praktiske siden har det vært en økning i strykprosent de siste årene. I tillegg til strengere krav, henger det også sammen med at dagens unge tar for lett på dette med lappen, sier pressesjef Kjell Vinje i Statens vegvesen.

Bla deg lengre ned i saken for å teste egne ferdigheter.

KAN VISE TIL ØKNING I STRYKPROSENT: Pressesjef i Statens vegvesen, Kjell Bjørn Vinje.
etatsavis

Økning i strykprosent

Forrige måned meldte vi at nær halvparten, 42 prosent, strøk på teoriprøven i fjor.

En fersk oversikt vi har fått tilgang til fra Statens vegvesen, viser at fylkene som gjør det best på oppkjøring – er fylkene som gjør det dårligst på teoriprøven.

Se hvordan fylkene gjør det på teoriprøven nederst i saken.

– Det er flere nå enn tidligere som må ta én eller flere runder ekstra for å gjøre seg fortjent til førerretten, legger han til.

Dette sliter vi mest med

Statens vegvesen har ikke noen oversikt over hva det er folk sliter mest med i forbindelse med teoriprøven. Derfor har vi tatt kontakt med teoritentamen.no, som har landets største samling av teorioppgaver, for å få en pekepinn.

– Elever sliter generelt med oppgaver som omhandler fartsgrenser, bremselengder og reaksjonstid. Jeg tror også at mange svarer feil fordi man ikke har lest eller forstått oppgaven skikkelig, sier Ole Magnus Ekelund i teoritentamen.no.

Teoriprøven har i utgangspunktet 45 spørsmål med syv tilatte feil. Vi har samlet de ti spørsmålene folk sliter mest med.

– Et enkelt, men godt tips kan være å lese både oppgaver og svaralternativer grundig før man svarer, råder Ekelund dersom du vil teste dine egne ferdigheter:

Testen er laget i samarbeid med teoritentamen.no.

HELE OVERSIKTEN: Her består flest teoriprøven

Fylke Prosentandel bestått Prosentandel ikke bestått
Akershus 64 36
Hordaland 62 38
Oslo 60 40
Oppland 59 41
Rogaland 59 41
Sør-Trøndelag 59 41
Sogn og Fjordane 58 42
Buskerud 57 43
Møre og Romsdal 57 43
Nord-Trøndelag 57 43
Vest-Agder 57 43
Vestfold 57 43
Aust-Agder 56 44
Hedmark 56 44
Østfold 56 44
Telemark 54 46
Troms 54 46
Finnmark 51 49
Nordland 50 50

Kilde: Statens vegvesen