Vet du egentlig hvordan du opptrer i rundkjøringer? Kanskje ikke så rart. Det er nemlig ingen særskilte lover og trafikkregler for hvordan man skal kjøre i en rundkjøring.

Paragraf 14 nr. 2 i trafikkreglene sier dette om tegngivning: «Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn. ».

Du risikerer bot på over 2000 kroner hvis du ikke blinker ut av rundkjøringen.

Det viktigste er å gi informasjon til andre veifarende om hvor du har tenkt deg. Det gjør du blant annet ved plassering og ikke minst ved bruk av retningslys, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli i Trafikkorpset i Oslo politidistrikt.

Vegvesenet mener at man foruten å følge grunnregelen i vegtrafikkloven om å ferdes hensynsfullt og være aktpågivende, bør ha følgende i tankene:

  • Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
  • Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gi tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen.
  • Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut.
  • Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
  • Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.
HUSKEREGEL: Statens vegvesens mener dette er hovedregelen for rundkjøring: Plassering - lav fart - vikeplikt - tegn.
Illustrasjon fra Statens vegvesen

Største problem: For høy fart

Det er flere ting som er viktig å tenke på når du skal inn i en rundkjøring.

Den vanligste feilen nordmenn gjør, ifølge regionleder og trafikklærer i Wright Trafikkskole Erik Andersen, er å ha for høy fart inn mot rundkjøringen.

– Det er viktig å tilpasse farten. Hvis du har tilpasset farten, få overblikk over trafikken og kanskje finne en luke. Du sparer 20 til 30 prosent drivstoff om du unngår å stoppe, sier Andersen.

UKOMPLISERT: Ta det rolig inn mot rundkjøring. Rundkjøring er ikke komplisert, sier Erik Andersen.
Martine Furulund

Andersen forteller at det er vanskelig å lage lover og regler når det gjelder rundkjøring, fordi rundkjøringene har så forskjellig utforming. Han sier at det å gi tegn i trafikken er en god vane, som hjelper andre som ferdes i trafikken.

– Hvis du skal svinge til høyre blinker du til høyre i god tid. Det blir en god veiledning for andre. Når du skal helt til venstre i en rundkjøring, setter du først på blinklyset mot venstre frem mot rundkjøringen. Ved siste avkjørsel før du svinger ut blinker du mot høyre, forteller han.

Aksjonerte for blinklys i rundkjøring - ble bortvist av politiet

– I vanlige norske rundkjøringer rekker du ikke å sette blinklyset til høyre

Leder i Trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen region øst, Kjell Seim, mener blinking til høyre når du skal ut av rundkjøringen ofte kan være vanskelig for andre trafikanter å få med seg.

– I vanlige norske rundkjøringer rekker du ikke å sette blinklyset til høyre før bilen allerede er på vei ut av rundkjøringen. Da har det liten nytte for andre. Hvis du skal helt til venstre i rundkjøringen setter du blinklyset til venstre, og hvis du skal til høyre i første utfart setter du tegnet til høyre. Det er viktig å tenke at tegnet skal være veiledende for andre, sier Seim.

Hvis du skal ut i en rundkjøring med flere felt, bør høyrefeltet benyttes så lenge annet ikke er vist med skilt og merking, forteller Seim.

ENIGE: Kjell Seim mener at det viktigste ved kjøring i rundkjøringer er å overholde vikeplikten.
Steinar Svensbakken

– Mange bryter vikepliktsreglene

Politioverbetjent Finn Erik Grønli sier at Trafikkorpset ikke har noen statistikk over de vanligste ulykkene som forekommer i rundkjøringer, men sier at mange bryter vikepliktsreglene og paragraf 3 i Vegtrafikkloven.

– Det kreves at man ferdes hensynsfullt og er aktpågivende og varsom så det ikke oppstår fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Dette ansvaret er tillagt alle trafikanter, påpeker Grønli.

Også Seim mener at det viktigste ved kjøring i rundkjøringer er å overholde vikeplikten.

– Det har vært noen ulykker når det gjelder vikeplikt, men ikke mange. Rundkjøringen er den sikreste kryssløsningen om vi ser bort fra planskilte kryss, og det er generelt veldig få ulykker. Den største utfordringen er syklistenes sikkerhet. Derfor prøver vi å lage rundkjøringer slik at farten må dempes mye for både for kjørende og syklende, sier Seim.

FÅ ULYKKER: Kjell Seim forteller at det er lite ulykker i rundkjøringene.
Pedersen, Terje / NTB scanpix

Fortsatt uenige

– De første moderne rundkjøringene kom til Norge tidlig på 80-tallet. Hvorfor er folk uenige?

– De som er eldre kan ha lært rundkjøring litt annerledes enn de som tar førerkort i dag. Dette er ikke bare trafikanters feil. Vi som jobber i trafikkskoler og i Statens vegvesen har et ansvar. Vi kan lære alle hvordan man kjører i en rundkjøring, sier Erik Andersen i Wright.

Hvordan blinker du i rundkjøringer? Svar i pollen under!