Bilister som tråkker for hardt på gasspedalen, kjører på rødt lys eller straffes for andre brudd på trafikklovgivingen, må regne med å grave ekstra dypt i lommeboken fra neste år, skriver Adresseavisen.

En fattig trøst er at satsene ikke har vært justert siden 2005.

Øker med over 27 prosent

Så langt i år har politiet skrevet ut 5000 forelegg, bare til bilister som er tatt av fotobokser i Trøndelag. I tillegg kommer forenklede forelegg ved ordinære trafikkontroller, og lovbrudd som er avdekket av politi som patruljerer langs veiene.

Rødlyssatsen øker fra 5200 til 6650 kroner - en økning på drøye 27 prosent.

– Det å kjøre på rødt lys er noe av det farligste du kan gjøre i trafikken, derfor ble satsene på disse foreleggene skrudd kraftig opp allerede i 2005, sier politioverbetjent Håvard Tømmervold i Trøndelag politidistrikt til Adressa.

FOR HØY FART: Fartsovertredelser skrives det ut flest forelegg for.
Rune Petter Ness

Foreleggssatsene har ikke vært økt de siste 12 årene, men justeres nå opp mot dagens prisnivå.

Samferdselsdepartementet, som har bestemt de nye satsene, regner med at økningen vil gi 160 millioner kroner i økte inntekter neste år.

KONTROLL: Politiet har laserkontroll på Bromstad i Trondheim.
Håvard Haugseth

Kan gi færre lovbrudd

– Det dette kan føre til, er at noen begynner å tenke at dette er så dyrt, at de legger om kjørestilen sin, sier Tømmervold.

Kjører du i 81 km/t der fartsgrensen er 60 km/t blir forelegget på 8300 kroner, mens satsen nå er på 6500 kroner.

– Hvis dette får bilistene til å senke farten, så er det et ønske for politiet. Det vil føre til en nedgang i antallet trafikkulykker, sier politioverbetjenten.

Bruk av håndholdt mobiltelefon øker fra 1300 til 1650 kroner, mens trimming av moped fra neste år vil straffes med et forelegg på 5350 kroner.

Visste du dette?

Prikkordning videreføres

Prikkbelastning til sjåfører som blir tatt for brudd på trafikkreglene fortsetter som før. Det innebærer at du mister førerkortet etter åtte prikker. Ungdom får dobbelt straff hvis de har hatt førerkort i mindre enn to år.

– Noen ungdommer blir overrasket når de mister førerkortet etter andre gangs fartsovertredelse, sier Håvard Tømmervold.