BMWs 7-serie er grandios, ikke minst i den lange versjonen. Her snakker vi om en bil som er 523 centimeter lang og inneholder alt av utstyr som er mulig å putte inn i et kjøretøy.

Skulle man funnet på noe mer, ville det vært boblebad og karnapper. Baksetene har så stor plass at man nærmest trenger intercom for høre hva som blir sagt fra forsetet.

Vanligvis har disse bilene en gigantisk motor, 7-serien kan for eksempel leveres med en V12 på 6,7 liter.

DIGER: En BMW 7-serie i lang versjon er 14 centimeter lengre enn standardutgaven. Den ekstra plassen kommer baksetet til gode.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Samtidig er bilindustrien på vei inn i en ny fase, med nedskalering av motorstørrelse og alternative drivlinjer. Denne testbilen svarer på begge utfordringene – for den har en firesylindret motor som nærmest virker bortkommen i det digre motorrommet.

Men den er jo ikke alene i bilen. For dette er en ladbar hybrid, der en bensinmotor på 258 hestekrefter får selskap av en elektrisk på 113.

Samlet systemeffekt er på 326 hestekrefter. Det gir «BMW 740 Le xDrive Performance Limousine», som veier drøyt to tonn, ganske så friske prestasjoner. Null til hundre er oppgitt til 5,3 sekunder.

SELGER: Selvsagt har en bil av dette formatet et begrenset salg i Norge. Så langt i år er 70 nye registrert. 16 av disse er den ladbare hybriden som ble lansert for ikke lenge siden.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Øvre luksusklasse

For en bil i den øvre luksusklassen er komfort en nødvendighet, og da snakker vi om maksimum komfort. I tillegg er det en BMW, så da er det også forventet et pent nivå av kjøreglede.

Drivlinjen gir alle muligheter til dette. I by og lavere hastigheter kan man flyte lydløst rundt, en liten stund. Ønsker man mer futt, brukes bensinmotoren med den elektriske enheten som supplement. Elmotorens umiddelbare effekt er en fin bonus her.

Bilen kan stilles i rekke forskjellige modi, fra rent elektrisk til temmelig sportslig, og teknisk sett er det all verdens gode hjelpemidler. Som firehjulsstyring som letter på svingradius, og gir smidighet ved lave hastigheter og retningsstabilitet ved høyere. Dette gjør at bilen virker mindre og mer lettkjørt enn dimensjonene skulle tilsi.

DIGITALT: BMWs nye førermiljø er en blanding av kjente saker og nye digitale løsninger. Mye å sette seg inn i, men samtidig brukervennlig.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Litt distansert

Samtidig er den noe mer distansert i kjøreopplevelsen enn sine mindre søsken. En tidlig morgen fikk vi merke det da underkjølt regn sto på menyen.

Overgangen fra saltet motorvei til speilglatt sidevei var visuelt usynlig, og bilen ga heller ikke noen form for feedback gjennom rattet før teknikken rettet opp en firehjulssladd i en rundkjøring.

Men det skal den ha, den hadde ikke noe problem med å få den store bilen på rett kjøl igjen. Nå var ikke hastigheten all verden, men den lynraske sorteringen av krefter og motstand i de fire hjulene var imponerende.

ROMSLIG: Plassen i baksetet er formidabel. Her få man lett plass til en basketballspiller.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Har man lademuligheter i begge ender av kjøreturen, vil man kunne holde seg utslippsfri – dog kun ved varsom bruk av gasspedalen – i nærmere fire mil.

Har man en lengre tur på tapetet, kan man få elmotoren til å lade seg opp under kjøring, slik at man kan kjøre elektrisk i byen for eksempel, men dette vil medføre et høyere forbruk mens man fyrer opp batteriet.

Det oppgitte forbrukstallet er på 0,25 liter pr. mil er drømmetenkning, men man lander på et tall som er lavere enn det som er normalt i en bil av denne dimensjonen, mellom 0,6 og 0,7 liter på mila var det vi så.

Årsaken er naturligvis at man stort sett får unna et par mil i byen på el-enheten, mens den kraftige bensinmotoren ikke feller en svettedråpe på norske motorveier og lignende.

Bagasjeromsplassen skal være den samme som i 730d med kun dieselmotor, 515 liter.
Morten Abrahamsen / NTB tema
GOD PLASS: Motoren på to liter med fire sylindre fyller ikke akkurat opp hele motorrommet.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Et «klokt» valg

Selv om det høres litt magert ut med fire sylindre i en vogn som dette, blir det ganske så vellykket i kombinasjon med elmotoren. Samtidig havner bilen litt i skyggen av Mercedes-Benz' S-klasse, som virker hakket mer luksuriøs og som har markedets flotteste interiør.

Begge kan utstyres med alt lommeboken tillater, men BMW-en klarer ikke å fremstå som et så gjennomført luksusmaskineri som Mercedesen. Om man likevel er fast bestemt på å gå for BMW-en, er denne hybride versjonen et «klokt» valg.

Det spiller neppe noen rolle for kundegruppen at de oppgitte forbrukstallene er vel fantastiske, men elmotorens bidrag gjør bilen ytterligere behagelig, og lydnivået i kupeen under eldrift er som i et lydtett rom.

Selv om det er mye penger for en bil, så er vel 1,1 millioner kroner mindre enn det man må forvente når det kommer til en bil på dette nivået. Samtidig kan det være lurt å sette av en liten årslønn til ekstrautstyret man må ha, for det er dyrt.

NY MODELL: 740e er 7-seriens første ladbare hybridmodell. Forrige generasjon 7-serie hadde modellen ActiveHybrid, som ikke var ladbar
Morten Abrahamsen / NTB tema

Konkurrenter

Som nevnt er Mercedes-Benz S-klasse en bil som er et knepp over i luksusfølelse. Den er også tilgjengelig som ladbar hybrid, med større effekt, til omtrent samme sum, men kun med bakhjulstrekk. Audi A8 begynner å bli aldrende og har ikke en hybridvariant.

Det kan man heller ikke få til Jaguars XJ-modell. Lexus LS 600h er en hybrid som er ultrakomfortabel, svært velutstyrt og dermed dyrere (men BMW-en nærmer seg fort når man fyller på med utstyr som er standard i Lexusen). LS 600h er ikke ladbar.

Porsche driver i disse dager og lanserer en ny Panamera. Den forrige var tilgjengelig som ladbar hybrid, og det er all mulig grunn til å tro at den nye også vil få en slik drivlinje. At den vil være mer sportslig og litt mindre limousinaktig enn 7-serien, er like sannsynlig.