Per i dag står testbilen for rundt halvparten av E-klasse salget i Norge. Noe som i utgangspunktet er litt pussig. For dette er en sedan, en karosseriform de færreste velger ellers, og den har kun bakhjulstrekk.

To elementer som normalt ville gjort den svært tungsolgt i sitt segment i det norske markedet. Men det norske bilmarkedet er blitt spesielt, for E 350 e er en ladbar hybrid.

Med avgiftsfordelene slike biler har, blir bilen et godt kjøp sammenlignet med andre med tilsvarende ytelser fra en konvensjonell drivlinje.

Systemeffekten, bensin- pluss elmotor, er på 279 hestekrefter. Den elektriske delen får man mer eller mindre på kjøpet, og det lave teoretiske forbruket gir bilen fradrag i avgiftskalkulatoren, slik at den er 15.000 billigere enn E 250, varianten som bare har den samme bensinmotoren.

Den selgeren som klarer å finne kunder til E 250, må ha ekstraordinære egenskaper.

KRAFTIG: Med en samlet effekt på 279 hestekrefter er Mercedes-Benz E 350 e en seriøst kraftig familiebil.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Begrenset rekkevidde

Bensinmotoren er på 211 hestekrefter, med fire sylindre som samarbeider med en elmotor på 82 hestekrefter fra et batteri med en kapasitet på 6,8 kilowattime.

Mercedes oppgir at bilen har en elektrisk rekkevidde på 33 kilometer. Ikke overraskende er dette vel optimistisk. Vi fant at det var mer realistisk å håpe på noe i nærheten av to mil.

I daglig bruk vil trolig de fleste la bilen operere i hybridmodus, der bilen selv sjalter mellom eldrift og bensin. Her flyter den i utgangspunktet elektrisk av gårde, mens bensinmotoren slår inn ved akselerasjon og i brattere bakker.

JEVNER SEG UT: Importøren regner med at E-klasse salget i Norge vil fordele seg på flere modeller når All-Terrain og firehjulstrekk i kombinasjon med innstegsmotorene E 200- og E 220 d stasjonsvogn kommer i mars.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Forbruket ikke i nærheten

Det fungerer knirkefritt ved bykjøring. Samtidig må det sies at bensinforbruket ikke ble i nærheten av det som står i brosjyren, som vanlig med slike drivlinjer.

Ved litt mer aktiv kjøring i landlige omgivelser viser bilen at den har godt med krefter, vi merket også at den har bakhjulstrekk. På litt sleipt underlag blir lyset fra antispinnlampen en del av kjøreturen.

Da merker man også at bensinmotoren ikke har en spesielt raffinert lyd. Faktisk er det overraskende mye støy fra motorrommet. I en bil som dette forventer man mindre bråk fra den fronten.

AVANSERT: Bilen har en rekke forskjellige innstillingsmuligheter, fra ren eldrift til svært sportslig der elmotoren fungerer som en ekstra kraftpakke.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Ikke sportslig

Med en tung gasspedalfot blir også samarbeidet mellom de to motoren litt mer hakkete. Det gjelder også bremsene om man ønsker at bilen skal regenerere mest mulig strøm, da er det vanskeligere å dosere bremsekraften slik man ønsker.

Dette er likevel ikke noe stort problem. Den nye E-klassen er en bil der komfort er aller viktigst. Det er ikke en bil som er spesielt sportslig, i motsetning til BMWs 5-serie. Og setter man den i komfortmodus, ikke minst når den har luftfjærer slik testbilen har, er det klassens mest komfortable bil

STRØKENT: Interiøret og førermiljøet er av de aller beste på markedet.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Noe som ytterligere bygges opp av et ypperlig interiør, med sittekomfort i stjerneklassen og det nye Mercedes-dashbordet som har to digre skjermer med glassklar visningskvalitet.

Sistnevnte gjør at interiøret er svært ryddig og lett å bruke. Digitalskjermen foran føreren kalles «Widescreen Cockpit», koster vel 10.000 kroner, og er absolutt noe man bør velge.

UPRAKTISK: Bagasjerommet er mindre en det man finner i E-klasse med konvensjonell drivlinje. I tillegg er det en kant midt i rommet.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Dyrt ekstrautstyr

E 350 e er en svært behagelig maskin, som kler å gli rundt i elmodus – den korte stunden det varer – og byr på en kvalitet og luksusfølelse som er klasseledende. Med denne drivlinjen er også prisen, helheten tatt i betraktning, relativt hyggelig.

Samtidig må man huske på at ekstrautstyret er dyrt, og det blir en god del av det før man er fornøyd. Med den ekstra motoren og tilhørende batterier blir det også mindre bagasjeplass, ned fra 540 til 450 liter, samtidig som gulvet i bagasjerommet har en upraktisk kant.

ÉN VERSJON: E-klasse med denne drivlinjen er kun tilgjengelig som sedan, med bakhjulstrekk. Den norske importøren kjenner ikke til noen planer om stasjonsvogn eller firehjulstrekk.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Oppsummering

Men enn så lenge er det ikke til å komme ifra, om man ikke bryr seg om stasjonsvogn og firehjulstrekk, at E 350 e et godt kjøp. Dog må man ikke ta med det oppgitte bensinforbruket i utgiftsberegningen, da går man på en smell.

Pluss og minus +Strøken komfort +Pris +Kvalitetsnivået

– Ikke tilgjengelig som stasjonsvogn eller med firehjulstrekk – Kort elektrisk rekkevidde – Forbruket langt unna avgiftsgrunnlaget

Tekniske data Mercedes-Benz E 350 e

  • Pris: 579.900 kroner
  • Pris testbil: 857.900 kroner
  • Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1991 ccm. 211 hk v. 5500 o/min. 350 Nm v.
  • 1250–4000 o/min. Elmotor. 82 hk 340 Nm. Samlet effekt 279 hk 600 Nm.
  • Aks: 6.2 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,21 l/mil (blandet)
  • Utslipp: 49 g/km CO₂. 7 mg/km NOx
  • Elektrisk rekkevidde: 33 km
  • Mål (LxBxH): 4923/1852/1468 mm
  • Bagasjerom: 450 liter
  • Egenvekt: 1850 kilo
  • Tilhengervekt: 2100 kilo