Det samlede salget av bobiler og campingvogner er det høyeste på ti år, og aldri tidligere har det vært solgt flere bobiler i Norge enn i 2016, ifølge tall fra Norges Caravanbransjeforbund.

– Dette er fantastisk i et år hvor det har vært mye «uro» og negativ omtale i mediene rundt norsk økonomi, med blant annet stadig økende arbeidsledighet. Men ser vi på hovedmålgruppen for bobiler, så er disse pensjonister med solid økonomi som i liten grad påvirkes av svingninger i økonomien, sier Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, i en pressemelding.

Med 3052 nye bobiler er det første gang bransjen passerer 3000 solgte på ett år.

STOR: Under Caravanmessen på Lillestrøm i september sto denne, en Empire Liner 100 GB, med prislapp på litt over 5 millioner. Bobilene som veier over 3,5 tonn økte mest i 2016, med 13,3 prosent. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Junge, Heiko / NTB scanpix

– Det er blitt trendy

Kundene er i stor grad godt oppe i årene.

– Hovedgruppen som handler ny bobil, er den samme som tidligere. De er gjerne i slutten av 50-årene eller eldre, har trygg og solid økonomi, handler ikke over evne og ser ikke ut til å være veldig avhengige av de økonomiske svingningene, sier Mette Kjærsund som er produktansvarlig for fritidssegmentet i Santander Consumer Bank.

For campingvognene er tallene så å si identiske med 2015. Det ble solgt 2607 slike i 2016, noe som er 0,4 prosent mer enn året før.

Holm i Caravanbransjeforbundet tror veksten henger sammen med et ønske om høyere kvalitet på ferie- og fritidsopplevelsene, og at det ikke lenger blir sett på som «harry» med campingvogn.

– Både bobil og campingvogn har høy standard og tilbyr mye komfort. Nå ser vi at det er trendy med både bobil og campingvogn i flere miljøer, sier Holm.