Nær halvparten, 42 prosent, strøk på teoriprøven i fjor, mens 28 prosent ikke klarte oppkjøringen. Det viser ferske tall vi har fått tilgang til fra Statens Vegvesen.

– Vi hadde ønsket folk hadde forberedt seg bedre enn de gjør i dag, sier Bente Skjetne, avdelingsdirektør for Trafikantseksjonen i Vegdirektoratet.

Tallene fra 2016 viser en økning i antall som stryker, sammenlignet med tidligere år. Størst er strykprosenten på teoriprøven.

FOR LETTVINT: Bente Skjetne, avdelingsdirektør for Trafikantseksjonen i Vegdirektoratet, mener mange ikke tar teoriprøven seriøst nok.
Privat

– Folk tar for lettvint på prøven. De gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke sette seg inn i teorien. Det forstår de nok under oppkjøringen, sier Skjetne, som selv har drevet kjøreskole i elleve år.

Betaler dyrt for stryk på stryk

Autoriserte trafikkskolers landsforbund (ATL) mener det er flere årsaker til den høye strykprosenten, blant annet at det ikke er krav til obligatorisk teorikurs slik det var tidligere.

– Mange tar teoriprøven kun for å teste hva de skal lese på. Resultatet er at de stryker og stryker, men kommer gjennom til slutt, sier fagkonsulent Ellen Margrethe Ramstad.

  • Kan du egentlig blinkereglene for rundkjøring? Neppe:

Hun mener mange unge reflekterer lite over svarene de avgir.

– Folk er villige til å betale flere ganger, fremfor å sette seg ordentlig inn i teorikunnskapene før de avlegger prøven. Når de endelig har bestått, så er det ikke sikkert eleven har den grunnleggende forståelsen som er viktig før den praktiske opplæringen, sier Ramstad.

Strykprosent teoretisk prøve (gjelder førerkort klasse B):

Årstall Antall gjennomført Strykprosent
2016 123.909 42
2015 122.704 38
2014 124.798 41
2013 124.152 42
2012 124.304 42
2011 130.784 51

Strykprosent praktisk prøve (gjelder førerkort klasse B):

Årstall Antall gjennomført Strykprosent
2016 97.843 28
2015 98.585 26
2014 96.465 26
2013 96.813 26
2012 89.461 25
2011 85.871 25

Tallene er hentet hos Statens vegvesen.