– Du får du utdelt en fast person som jobber med bilen din. Det blir som å snakke direkte med legen i stedet for resepsjonisten på venteværelset. Du får stilt bilens diagnose på en forståelig måte, av teknikeren som faktisk jobber med bilen.

Informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo forklarer at hensikten bak Volvo Personlig Service, som nå rulles ut i samtlige 47 forhandlere, blant annet er å forkorte verkstedbesøket.

Det er en videreføring av det Volvo kaller «fastlegeordningen», der hver bil har sin faste personlig servicetekniker (PST).

VIL GI KUNDEN LUKSUS: Informasjonsdirektør i Volvo Car Norway, Rune Gutteberg Hansen, sier verkstedbesøket nå skal bli bedre - uten å øke i pris.
Volvo Car Norway

– Forskjellen er at vi nå setter to personer på bilen, i stedet for én. Dermed gjennomføres de fleste jobbene på under én time. Det innebærer at kunden kan vente på verkstedet mens bilen blir ferdig, i stedet for å måtte gjøre om hele dagen sin – og måtte komme tilbake på ettermiddagen, sier Hansen.

Skandinavisk-inspirert lounge

Han påpeker at det også stiller krav til hvordan verkstedet ser ut.

– Det er slutt på tiden med oljesøl og brukte filler på verkstedgulvet. Vi har designet en stueinspirert lounge der man kan sitte og slappe av med kaffe mens bilen er på verkstedet. Du kan sammenligne det med SAS-loungen på en flyplass for eksempel.

Ordningen erstatter det tradisjonelle verkstedløpet der man må vente lenger og har færre mennesker som jobber med bilen.

– Det er helt nytt i bilbransjen. Og det skal ikke koste noe mer enn en vanlig verkstedbesøk, påpeker han og henviser til at de ikke tilbyr andre eller billigere alternativer.

VIL SKAPE LOUNGE-FØLELSEN: Den nye ordningen innebærer at kunden kan vente i en stue, i stedet for å komme tilbake senere på dagen. Her fra Volvo-forhandleren Jensen & Scheele i Halden.
Marcel Pabst Fotografi
POSITIV: Bilanalytiker og trendforsker Anders Hovde fra TNS Gallup.
TNS-Gallup

Trendforsker: – Kan være gull verdt

Bilanalytiker og trendforsker Anders Hovde fra TNS Gallup, mener Volvo tar et fremtidsrettet steg.

– Man kan diskutere om personlig oppfølging er revolusjonerende eller ikke, men metoden i hvert fall ny. Tanken er at man får noen å stole på, og nettopp tillit er bransjen avhengig av.

Hovde tror dette er en ny trend flere bilforhandlere vil slenge seg på i tiden som kommer.

– Jeg tror det er svært lurt av bilverksteder å gjøre seg relevant på den måten. Å legge opp til slik «face to face»-kontakt skal du ikke se bort ifra at er gunstig.

– Har en lounge noe for seg?

– Bransjen må gjøre noe som gjør at kundene trives. Lang ventetid på service er et irritasjonsmoment. Alt som får ned tiden når man må ha bilen inn ved behov, er gull verdt.

Forbrukerrådet: – Sjekk prisen på flere verksteder før du bestemmer deg

Første verksted med ny løsning ble rullet ut i desember. På sikt er planen at alle 47 Volvo-forhandlerne i Norge skal ha VPS-ordningen som eneste alternativ.

Direktør for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, råder likevel folk til å være prisbevisst.

– Det er alltid greit med god service, men pass på at du ikke betaler for dyrt for det. Sjekk prisen på tre ulike verksteder før du bestemmer deg for hvor du vil ta med bilen, sier hun.

BER FOLK TENKE PRIS: Direktør for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.
Forbrukerrådet