Kia har den senere tiden vist friske takter når det gjelder design. Optima er for eksempel en svært stilig familiebil, og i løpet av året skal de lansere Stinger, en stor og elegant sportssedan med som skal utstyres med kraftige motorer. Langt unna det ganske trauste imaget merket normalt assosieres med.

Niro er ikke en del av denne nye, stilige trenden fra Kia. Det er derimot en av de mest anonyme bilene som leveres i det norske markedet. Ber du en syvåring tegne en helt vanlig bil, blir resultatet fort en Niro.

Her er det ingen estetiske triks, ingen smarte linjer eller morsomme detaljer. Det er rett og slett en bil, en litt høy kompaktbil, med litt for små hjul.

ENKEL: Utseendet på Niro er helt uten dikkedarer. Ingen snedige linjer, brudd eller effekter.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Vellykket drivlinje

Dermed er også forventningene sånn midt på treet når man setter seg inn i en Niro. Bilen har et ryddig interiør, likt det man finner i andre modeller fra merket. Hvilket betyr funksjonelt, enkelt og utført i middels materialkvalitet.

FUNKSJONELT: Innvendig er det materialer som står i stil med pris og segment. Den har i tillegg mye utstyr.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Men Niro byr på noe mer enn det man først får øye på. Det er en hybrid, av den gamle skolen som ikke kan lades. Markedet er fullt av nye hybrider, og mange av dem har en litt ruskete dynamikk de to motorene imellom.

Slik er det ikke i Niro. Motorene har en fullstendig sømløs sameksistens. I eco-modus er bilen forsiktig, med en sløy gassrespons og et ønske om å kjøre mest mulig elektrisk.

VELLYKKET: Kia har fått til den hybride-drivlinjen, som er den samme man finner i Hyundai Ioniq. Niro er per i dag den Kia-modellen som selger klart best.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Bybil

Det fungerer utmerket i by. Ønsker man litt mer futt, vipper man girspaken til siden og responsen blir langt friskere. Null til hundre er oppgitt til 11,5 sekunder, noe som ikke akkurat gir bakoversveis. Men den er overraskende kvikk fra stillestående til rundt 50.

Her hjelper elmotoren godt til, og om forbikjøringer med en feriefull bil nok trenger en del planlegging, så er den kjapp og fin til daglig bruk i by og omegn.

PLASS: Niro hører hjemme i kompaktklassen, og har greit med innvendig plass. Hjulene ser små ut, noe av årsaken er at Niro er litt høyere enn de fleste kompaktbilene. Standard hjuldimensjon er 205/60R16.
Morten Abrahamsen / NTB tema

«Et godt kjøp»

Det er noe tilfredsstillende med en bil som gjør så lite ut av seg, og som samtidig fungerer så fint. Kjøreegenskapene er selvsagt nøytrale, og girkassen oppfører seg fornuftig.

Bensinforbruket var ikke langt unna det oppgitte på 0,38 liter pr. mil, og milene som ble kjørt er fort glemt. Niro leverte turer fra A til B helt uten noe oppstuss.

LITT HØYDE: Niro har 16 centimeter bakkeklaring, det er to mer enn for eksempel Volkswagen Golf.
Morten Abrahamsen / NTB tema

I tillegg har den god bagasjeplass og store glassflater, så alle om bord har godt utsyn, og den har komfortdetaljer som oppvarmet ratt, ryggekamera, adaptiv cruise kontroll og regnsensor. Bortsett fra varme i rattet fordrer dette at man velger utstyrsnivået «Active», da koster den 300.000, noe som ikke kan kalles annet enn trivelig.

EKSTRA: På testbilen, som har Active-utstyrsnivå, er Bi-Xenon lys det eneste ekstrautstyret. Det koster 5900 kroner.
Morten Abrahamsen / NTB tema

Konkurrenter

Toyota sier at de anser Niro som den største konkurrenten til sin nye C-HR i hybridversjon. Toyotaen er langt dristigere i utseende og mindre praktisk, men med en relativt lik drivlinje til en pris som ligger litt høyere. Mens Toyota Prius, med samme drivlinje som C-HR, ligger i samme prissjikt som Niro.

Hyundai Ioniq Hybrid, med en karosseriform som ligner på Prius, har nøyaktig samme drivlinje som Niro, til en litt lavere pris.

Storselgeren i det hybride kompaktsegmentet, Volkswagen Golf GTE, er ladbar og har en langt kraftigere motor. Samlet effekt er 204 hestekrefter. Den starter på snaut 350.000 kroner.

Oppsummering

En Niro beveger ikke en eneste celle i kroppen til en bilentusiast, men det er en bil som må gi en kar som «gjerrigknarken» en solid følelse av tilfredsstillelse.

Det er få biler som kler det kjedelige slagordet «et godt kjøp» bedre enn Niro.

Pluss

  • Mye bil for pengene
  • God drivlinje
  • Praktisk

Minus

  • Kjedelig

Tekniske data:

  • Kia Niro 1,6 Hybrid Active
  • Pris: 299.900 kroner
  • Pris testbil: 305.800 kroner
  • Motor: 4 syl. Bensin. 1590 ccm. 105 hk v. 5700 o/min. 147 Nm v. 4000 o/min.
  • Elmotor. 1,6 kWh. 43,5 hk 170 Nm. Samlet systemeffekt. 141 hk 265 Nm.
  • Aks 0–100: 11,5 sekunder
  • Toppfart: 162 km/t
  • Forbruk: 0,38 l/mil (blandet)
  • Utslipp: 88 g/km CO₂. 3,8 mg/km NOx
  • Mål (LxBxH): 4355/1805/1545 mm
  • Bagasjerom: 427/1425 liter
  • Egenvekt: 1425 kilo
  • Tilhengervekt: 1300 kilo