Forrige måned ble det registrert 1014 nye BMW i3, det gjorde den til Norges mest populære personbil i november. Det er første gang denne bilen topper listen siden den ble lansert i 2013, årsaken er i høy grad knyttet til en ny batteripakke.

– Med den økte rekkevidden på inntil 300 kilometer erfarer våre kunder at BMW i3 dekker deres daglige behov. Ikke bare for elektrisk kjøring i byen, men også for de noe lengre dagsturene, sier direktør BMW Group Norge, Emmanuel Bret, i en melding.

Salget er langt høyere enn modellen har klart tidligere, og vil snart, med sine tre år på markedet, passere totalt 8000 solgte eksemplarer i Norge.

Voldsom vekst

Med en måned igjen av 2016 er det registrert 3531 BMW i3, noe som gir den tredjeplass blant elbilene i Norge, bak Volkswagen e-Golf (4480) og Nissan Leaf (3905). Disse tre er langt foran fjerdeplassen, som er Tesla Model S med 1788 registrerte, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Når det gjelder vekst sammenlignet med 2015, er BMW i3 i klasse for seg selv, økningen er på 79 prosent.

KONGELIG? Da Slottet og kongens biler ble stilt ut i sommer viste de frem det som var elbilbestselgeren i 2010, Think City, og det som er en av dagens mest populære biler, Tesla Model S.
Junge, Heiko / NTB scanpix

Første gang en elbil solgte best i Norge, var i september 2013, med Tesla Model S. I januar året etter gjentok Nissan Leaf bedriften, og den har toppet månedslistene flere ganger i ettertid.

Volkswagen e-Golf har også gjort dette gjentatte ganger siden den kom på markedet i 2014, og i 2015 solgte den alene mer enn noen annen personbilmodell i Norge, med 8943 eksemplarer.

Tidenes rekord

I mars 2014 satt en elbilmodell tidenes månedsrekord i Norge. Med 1493 registrerte nye biler slettet Tesla Model S rekorden til Ford Sierra som ble satt i 1986.

Mange av elbileierne har meldt seg inn i Norsk Elbilforening, som nylig passerte 40.000 medlemmer. Organisasjonen ble etablert for 21 år siden, men så å si alle medlemmene har kommet de siste årene.

– Ved utgangen av 2010 hadde vi to heltidsansatte og 1146 medlemmer, mens vi snart seks år senere har 13 ansatte og over 40.000 medlemmer, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.

DOBBELT SÅ MANGE: Våren 2015 kunne Einar Olsen, havnedirektør i Drammen, og Christina Bu generalsekretær i Norsk elbilforening feire at det var 50.000 elbiler på norske veier. Nå er det dobbelt så mange.
Kallestad, Gorm / NTB scanpix

100.000 elbiler

I 2010 ble det totalt registrert 355 elbiler i Norge. Bestselgeren var Think City med 252 eksemplarer. Så langt i år er tilsvarende tall 21.906, en nedgang på åtte prosent fra i fjor.

Mange tror det vil ta av igjen neste år, når elbiler som Opel Ampera-e og trolig Tesla Model 3 kommer. I tillegg har Hyundai nettopp lansert Ioniq, det samme har Tesla gjort med Model X. Mens Nissan Leaf, Renault Zoe og altså BMW i3 har fått lengre rekkevidde, noe også Volkswagen e-Golf vil få neste år.

De politiske brytningspunktet på 50.000 elbiler, som lå i vedtaket med insentiver fra 2001, ble nådd på vårparten i fjor. I disse dager passeres 100.000.