I 2016 var ganske nøyaktig en tredjedel av personbilmarkedet SUV-er, og det segmentet som vokste klart mest. I 2017 kommer det en rekke nyheter som kan bidra til ytterligere vekst.

Her er bilnyhetene vi tror vil appellere til norske bilkjøpere. I alfabetisk rekkefølge:

Alfa Romeo

Det italienske bilmerket er i gang med en relansering av merket. Det startet med sedanen Giulia, som kom høsten 2016, og fortsetter i 2017 med en SUV basert på samme plattform. Stelvio skal ta opp konkurransen med BMW X3 og Porsche Macan. Dette er med andre ord en mellomstor SUV med sportslige ambisjoner.

Den norske importøren sier bilen kommer til i Norge i andre kvartal.

Audi

De kommer med en svært viktig modell for merket, en ny Q5. Den lanseres i Norge i disse dager.

– Vi har store ambisjoner for den nye Q5’en, som har fått mer innvendig plass, mer teknikk og samtidig redusert vekt. Målet er å selge et firesifret antall Q5 i det norske markedet, sa Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge, da de presenterte prisene i det norske markedet.

I første omgang er kommer Q5 med en diesel på 190 hestekrefter og firehjulstrekk til drøyt 600.000, og med en bensinmotor med trekk på alle fire som yter 252, med en pris fra 740.000 kroner.

2. GENERASJON: Den første Audi Q5 kom i 2008. Den norske importøren forventer at de skal selge et firesifret antall av den nye i år.
produsenten / AUDI AG

Land Rover

Det britiske bilprodusenten lanserer i løpet av våren tredje generasjon Discovery. Den deler plattform med Range Rover og Range Rover Sport og vil designmessig ligne på den mindre Discovery Sport.

Den er rett under fem meter lang, og sammenlignet med forrige utgave har den slanket seg nær 500 kilo. Motoriseringene blir fra en firesylindret dieselmotor på 180 hestekrefter til en V6-bensin på 340 hestekrefter.

For de spesielt interesserte kan det nevnes at bilen kan har en vadedybde på 90 centimeter.

TERRENGBIL: Land Rover Discovery skal ha svært gode terrengegenskaper.
Produsenten

Mazda

CX-5 har vært Mazdas bestselger i det norske og europeiske markedet siden den kom i 2012, til sommeren lanserer de en ny utgave.

Utseendemessig ser den ut til å bli rimelig lik utgaven den erstatter, selv om Mazda kaller den en «fullstendig redesignet» versjon. Motoriseringene blir en diesel på 2,2 liter og to bensinmotorer på 2,0 og 2,5 liter.

I Norge har det så langt vært dieselmotoren som har vært mest populær i denne modellen.

BESTSELGER: Mazda CX-5 har solgt svært bra i Norge. Den har stort sett vært blant de ti mest solgte personbilene. Ny utgave kommer til sommeren.
Produsenten

Mini

En litt mindre SUV er Mini Countryman, som nå er klar i sin andre generasjon. Mini sier den er rundt 20 centimeter lengre enn utgående versjon. Det vil si at den er i størrelsesorden 4,3 meter lang.

Det skal nevnes at den originale Minien var tre meter lang. Dette vil selvsagt gi den bedre innvendig plass, med fem fullverdige seter.

Bilen vil for første gang kunne leveres som en ladbar hybrid, og det vil i 2019 også komme en helelektrisk versjon. Hybriden skal ha en samlet effekt på 224 hestekrefter, ellers er utvalget to dieselmotorer på 150 og 190 hestekrefter og to bensinmotorer på 136 og 192 hestekrefter.

VOKSER: Den nye Mini Countryman 130 centimeter lengre enn den originale Minien.
Produsenten

Opel

Opel har sagt at de skal lansere 29 nye modeller fra 2016 til 2020, og i 2017 betyr dette to nye SUV-er. Først kommer Crossland X.

– Kundene ønsker seg biler som appellerer til følelsene, også i B-segmentet. Livlig og lettkjørt i byen, samtidig som den leverer komfort på langkjøring, sier markedssjef i Opel Group, Tina Müller, i en pressemelding.

Ut fra beskrivelsen kan det virke som den er noe større enn Mokka X, mens den andre lanseringen, Grandland X, legger seg over det igjen. Det skal være en SUV i kompaktklassen.

Opel har ikke sluppet noen flere detaljer ennå, men det er ventet at de ruller ut bilen i butikkene i andre halvår av 2017.

Peugeot

3008 lanseres i Norge i disse dager, og er blitt en utseendemessig mer rendyrket crossover/SUV enn modellen den erstatter. Utvendig og innvendig byr den på originale løsninger.

3008 kommer kun med forhjulstrekk, med to bensinmotorer på 130 og 165 hestekrefter og diesel på 120, 150 og 180. Prisen starter på 312.000 kroner.

Senere i år kommer også en ny 5008, som på samme måte som lillebror går fra å være en flerbruksbil til å bli en SUV. Den er blitt lengre, og det er fortsatt plass til syv seter.

Til tross for denne SUV-offensiven er det liten grunn til å tro at noen av modellene vil få firehjulstrekk med det første, ifølge den norske importøren. De vil heller ha kjøretøy med lave utslipp.

Produsenten

Renault

Koleos er en relativt stor SUV som har vært lansert i andre deler av verden i 2016, mens Europa-utrullingen begynner i 2017.

Roger Andersen, markedssjef hos den norske importøren, kan bekrefte at den kommer til Norge i løpet av året, men har foreløpig ingen informasjon utover det.

STOR: I løpet av året vil også Renault komme med en SUV som er ganske stor
Produsenten

Skoda

For første gang kommer Skoda med en større SUV. Kodiaq er 470 centimeter lang og kommer til Norge i mars.

– Med Kodiaq staker vi ut en ny kurs og åpner nye markeder. Med vår første nye og store SUV går vi inn i et nytt segment for merket, og når dermed nye kundegrupper, sier kommunikasjonssjef for Skoda i Norge, Jan Erik Haugen, i en pressemelding.

Prisen starter på 327.000 kroner for forhjulstrekk og 125 hestekrefter. Billigste versjon med firehjulstrekk har 150 hestekrefter og koster 443.000.

Mot slutten av året kommer det en ny utgave av den kompakte SUV-en Yeti.

STØRRE: Skoda kommer for første gang med en stor SUV i Kodiaq.
Produsenten

Toyota

C-HR er en crossover, eller liten SUV, som lanseres i starten av 2017. Den kommer med to motoriseringer: en 1,2 liters bensinturbo som kan leveres med firehjulstrekk, og en hybrid som ikke har firehjulstrekk.

Billigste utgave, hybriden, starter på 316.000 kroner, firehjulstrekk er tilgjengelig fra 373.000 kroner.

FUTURISTISK: C-HR står for Coupe High-Rider.
Produsenten

Volkswagen

Mot slutten av året kommer det en lengre versjon av Tiguan, som får plass til tre seterader. Den skal hete Tiguan All Space.