Man må 30 år tilbake i tid for å finne et høyere salg av personbiler i Norge. I 2016 ble det registrert 154.603 nye personbiler i Norge, det er en økning på 2,6 prosent sammenlignet med året før, og det tredje beste salgsåret gjennom tidene etter 1986 (167.352) og 1985 (159.079), ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Største merke ble Volkswagen, noe de har vært siden 2010, og de har aldri hatt et høyere tall enn i fjor, med 26.574 biler.

Nest størst var Toyota med 17.453 biler. På tredjeplass kom BMW, som for første gang er på pallen. Med 12.098 biler passerte de Volvo.

BMW økte mest

BMW er også det merket, av dem med et visst volum i Norge, som økte mest.

– I 2016 økte BMW salget med nærmere 26 prosent sammenlignet med 2015. Vi har en bred modellrekke og har lyktes med å selge i alle segmenter gjennom solid innsats fra alle våre forhandlere, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge, i en melding.

Over halvparten, nærmere bestemt 55 prosent, av BMWs biler var ladbare. Den samme trenden finner man hos Volkswagen, der 48 prosent av bilene var med ledning.

Toyota «eier» hybridmarkedet

I totalmarkedet var 29 prosent av bilene enten elektriske eller ladbare hybrider, sistnevnte økte med over 150 prosent sammenlignet med 2015 viser statistikken til OFV.

Når det gjelder hybrider som ikke er ladbare, er Toyota totalt dominerende. Det japanske bilmerket leverte 15.235 slike biler i 2016, noe som er 87 prosent av alle bilene fra Toyota, og sammen med søstermerket Lexus står de for så å si hele dette markedet.

LEDNING: Volkswagen Golf er den suverene bestselgeren i Norge. Det har den vært i en årrekke. En tredel av kundene valgte den ladbare hybriden.
Morten Abrahamsen / NTB tema

– I et år hvor stadig flere konkurrenter lanserte hybridbiler, er vi svært tilfreds med å øke salget betydelig i 2016, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge, i en melding.

Litt bedre enn i fjor

Hvert år siden 2008 har Volkswagen Golf vært den bilmodellen flest velger – så også i 2016, med 13.148 biler. Til sammen var 69 prosent av disse fordelt på så å si like mengder elbil og ladbar hybrid.

VEKST: Mitsubishi vokser, takket være Outlander. Den står for 85 prosent av merkets totale salg i Norge.
Lynau, Jan Petter

Langt bak, på andreplass, fulgte Mitsubishi Outlander, med 5687, hvor 90 prosent var ladbar hybrid-utgaven.

På tredjeplass havnet Toyota RAV4, her står hybridversjonen for 97 prosent av salget.

Totalt ble det registrert 2,6 prosent flere personbiler i fjor enn i 2015.