Store episke øyeblikk

Storslagent firkløver

123456
«Little Lucid Moments»

Det er fort gjort å bli mistenksom til band som skal understreke hvor kompromissløse de er, akkurat som Big Brother-deltakere som gnåler om hvor viktig det er å «si ting rett i ansiktet på folk, ikke bak ryggen dems» er de første som lyver. «No fear, no hatred, no mercy, no compromise» står det å lese på coveret til «Little Lucid Moments», og med Motorpsychos sprikende katalog tenker man jo sitt om dette ekthetsjaget. Men Motorpsycho har uansett solid kreditt i troverdighetsbanken, vi snakker tross alt om et av de beste norske bandene gjennom hele 90-tallet, så vi snur søkelyset mot de fire lange låtene som utgjør «Little Lucid Moments».

Motorpsycho har i tyve år vært et band av ivrige og nedstøvede platesamlere. Når de har vært trendy, har det vært et tilfeldig sammentreff mellom Bent og Snahs musikksmak og musikkpolitiets synsing, stort sett har platene deres vært tidløse referanser til mest rock og litt jazz fra 70-tallet. På «Little Lucid Moments» trer inspirasjonene enda tydeligere frem enn før. Det 20 minutter lange åpningssporet «Suite: Little Lucid Moments» er i form og arrangement en pastisj over den beste låten Yes noensinne skrev, «Close To The Edge», og Motorpsycho fyller den med lekker traktorbass og lekent gitarspill akkurat slik Chris Squire og Steve Howe gjorde det. Med tydelig inspirasjon fra de mest hardtslående sidene til Deep Purple anno «California Jam» er resultatet Motorpsycho på sitt mest brautende, bråkende og selvsikre, og en av de beste låtene bandet har skrevet siden «Blissard».

«Year Zero (A Damage Report)» er derimot mer søkende og stillestående, og sjeneres av sedvanlig håpløs vokal fra Snah, den briljante gitaristen som aldri skulle vært i nærheten av en mikrofon. «She Left On The Sun Ship» fortsetter der åpningssporet slapp, med tunge, dronende riff som maler seg bredere og bredere frem til et noe kjedelig avslutningsparti varer, men mens den drønnende avslutningen «The Alchemyst» sender tankene til mesterverket «The Golden Core» fra «Timothy's Monster».

Som helhet er ikke Motorpsycho helt oppe ved storheten til «Timothy's Monster» eller «Blissard» (tror du bandet er lei av å høre det, eller?), det føles mer som om bandet viser frem et utsnitt av repertoaret sitt heller enn å brette ut hele teppet. Det er få band som gjør disse gigantiske og utsvevende lydveggene bedre enn Motorpsycho, men vi vet alle at det bor enda mer i bandet.

ASBJØRN SLETTEMARK

Er du enig med vår anmelder? Si din mening her!

Siste fra Musikk

Fin årgang

Leonard Cohen markerer sin 80-årsdag med en intens, leken og giftig gavepakke.

Bilder

FOTO: BT

  • Land of Storms

    1 2 3 4 5 6

    Regi: Ádám Császi, Tyskland/Ungarn, 1 time 45 minutter

  • Keiseren

    1 2 3 4 5 6

    «Keiseren» setter Hilmar Reksten inn i en idéhistorisk kontekst, men klarer ikke å gi farge til hovedpersonen selv.

  • Drone

    1 2 3 4 5 6

    Dokumentar

  • 1001 gram

    1 2 3 4 5 6

    Regi: Bent Hamer Norge, tillatt for alle, 1 time 31 minutter

  • Noen dager i Paris

    1 2 3 4 5 6

    Regi: Marc Fitoussi, Frankrike, 11 år, 1 time 40 minutter

  • Hellemyrsfolket

    Musikk: Julian Berntzen. Tekst: Gunnar Staalesen. Sangtekster: Gunnar Staalesen og Johan Osuldsen. Regi: Johan Osuldsen. Koreografi: Johan Osuldsen og Belinda Braza. Scenografi og kostymer: Tine Schwab.

  • Hellemyrsfolket

    Musikk: Julian Berntzen. Tekst: Gunnar Staalesen. Sangtekster: Gunnar Staalesen og Johan Osuldsen. Regi: Johan Osuldsen. Koreografi: Johan Osuldsen og Belinda Braza. Scenografi og kostymer: Tine Schwab.

  • Murmel Murmel

    Den Nationale Scene: Herbert Fritsch (regi & scenografi), Victoria Behr 
(kostymer), Ingo Günther (musikk), 
Torsten König (lys), Sabrina Zwach (dramaturgi). Skuespillere: Florian Anderer, Matthias Buss, Werner Eng, 
Ingo Günther, Jonas Hien, Simon Jensen, 
Wolfram Koch, Annika Meier, Anne Ratte- 
Polle, Bastian Reiber, Stefan Staudinger og 
Axel Wandtke.

  • Veien til Mekka

    DNS Teaterkjelleren

  • NR. 1

    1 2 3 4 5 6

    Olaug Risting Stemrud, Nora Austad Sværen, Rikke Iversen, Andrea Sørum, Hans Olav Ingholm, David Vekony, Jon Trygve Hegnar, Aksel Lande Mjøen