Digital suksess

Bergensbandet Clubber Lang har verken platekontrakt eller album i butikkhyllene. Likevel er de blant de ti bestselgende på norske iTunes Music Store.

Bandet er i godt selskap. Forrige uke var de bare slått av Bjørn Eidsvåg, Scissor Sisters og Meat Loaf, og som nummer fire på listen gjorde de det bedre enn Beyoncé.

- Dette koster småpenger i forhold til hva det koster å trykke opp plater. Gjennom distribusjon på nett får vi et helt annet publikum enn hva fire karer med 100 cd-er kan få til, sier Anders Johannessen i Clubber Lang, som mener Myspace skal ha mye av takken for at bandet er blitt kjent.

Hvor mye de faktisk har solgt vet han ikke ennå, og iTunes oppgir ikke lokale salgstall. Men Johannessen er opprømt over at de tross alt ligger på fjerde plass.

Åpent for alle
Gjennom såkalte «aggregatorer» kan hvem som helst med et musikkopptak selge musikken sin på alle de store nedlastingsbutikkene. Clubber Lang bruker Tunecore, som gjør musikken tilgjengelig på butikker som iTunes Music Store (iTMS), Napster og amerikanske Rhapsody. For dette tar Tunecore en engangssum på rundt 200 kroner, og et årlig beløp på rundt en femtilapp. Brukerne beholder alle rettigheter og betaler ingen prosenter av salget.

- Tunecore sjekker enkle ting som lydkvalitet og sånt, men i praksis kan man lage et opptak hjemme på rommet sitt og gi det ut på iTMS, sier Johannessen.

Andre populære aggregatorer er CDBaby og Orchard.

Granat skal satse fremover
De fleste store - og mange små - bergensartister er tilgjengelige på iTMS, som er den mest brukte butikken for nedlastbar musikk i Norge. Når det gjelder artistene som er tilknyttet distribusjonsselskapet Granat, er derimot bare rundt en fjerdedel å finne digitalt.

- Vi har vært litt trege med å pushe folk inn. Det er mye som skal være på plass, men vi kommer til å satse mer på dette fremover, sier Bjarte Hundvin, som driver Granat.

Han forteller at det er artistene selv som må ordne slikt, men Granat henviser dem til aggregatoren Artspages.

- Det er begrenset hvor mange ledd som kan ta en andel av musikksalget. Men jeg tror legal spredning uansett er av det gode for musikken. Uten porto og liknende er det lettere å nå platekjøpere for eksempel i Brasil, sier han.

Ikke for pengenes skyld
Indiepopbandet Herr Nilsson er et av bandene du foreløpig ikke finner på iTMS.

- Jeg trodde faktisk vi var der, men jeg vet ikke helt hvordan det fungerer. Det er ikke noe vi bekymrer oss for, vi liker det originale cd-formatet, sier vokalist i bandet, Terje Bringsvor.

Han legger likevel til at når det nye albumet deres kommer i mars, vil de prøve å gjøre alt «mer skikkelig».

I bunn og grunn handler dette mer om å være tilgjengelig, enn om penger. Størstedelen av musikkbrukere foretrekker fremdeles fysiske formater, og det er kun en liten del som betaler for den digitale musikken de forbruker.

- Dette har ingenting med å tjene penger å gjøre. Jeg tror ikke vi havner i pluss i forhold til pengene det kostet å spille inn ep-en. Men vi skal spille inn en ny ep rett over jul, og da kan det hende vi ikke trykker opp en eneste cd, sier Johannessen i Clubber Lang.

Siste fra Musikk

Bilder

FOTO: Jan M. Lillebø

TEGNESERIER