Trøbbel i byen

Overhengende fare for bråk fra Bäddat För Trubbel.

123456
«Värdighet»

Det blåser en skranglepunk-vind over Skandinavia (danskene Iceage og De Høje Hæle, pluss svenske Invasionen). Felles for alle disse bandene er at de forener 60-tallets garagerock med aggressiviteten fra 70-tallets punkrock, og at ikke går av veien for en klisjé eller ti. La gå at teknikken er så som så - energien veier langt på vei opp for dette. Svenske Bäddat För Trubbel fikk velfortjent oppmerksomhet for sin debutplate «Det Här Är Inte New York», men den nyveiv-aktige nerven fra denne er gitt på båten til fordel for et grommere lydbilde og boogieriffing.

I typisk svensk punktradisjon står melodiene sentralt: se for deg Wilmer X anno «Tungt vatten» blandet med trøkket til danske Iceage, og du er ikke langt unna sannheten. Hadde det ikke vært for en og annen løpsk saksofon, svært konsise tekster og tidvis ubehagelig stemning (låten «Håll Din Jävla Käft» er noe av det mest faretruende som er kommet fra den skandinaviske punkscenen siden debuten til danske Amdi Petersens Armé i 2000) hadde ikke bandet skilt seg videre ut. «Värdighet» låter som om det er trøbbel i gjære, men faren virker ikke like overhengende som tidligere.

Bäddat För Trubbel spiller på Kvarteret i kveld, 28. april.

Team Me

Team Mes indiepop er storslått og velprodusert, men den mangler nerve.