Suser av gårde

Her er en låt du må høre.

123456
«Europe»

Kan vi få nok av band som frontes av jenter med småsøvnige stemmer, som spiller sommervarm visepop i et mildt minimum av rock? London-baserte Allo Darlin' er et sterkt argument for at svaret er «nei». Tyngden i påstanden ligger i australske Elisabeth Morris' kombinerte sang- og sangskriveregenskaper. Tekstene beskriver en følelse av «å være underveis», både konkret, som musiker på turné, og i overført betydning, som et undrende menneske mellom en fortid som henger i og en fremtid som er åpen.

Det beste eksemplet er sangen «Tallulah»; lykkelig tilbakeskuende på et gyllent øyeblikk: «you were searching for something to sing to/as the radio played another terrible song/but lucky for me, you found the tape with 'Tallulah' on»; speilet i en fin nåtid; «I really love my new friends»; spørrende til fremtiden; «I'm wondering if I've already heard all the songs that'll mean something». Fremført med en enkel ukulele, er det en liten klassiker av en sang allerede. «Tallulah» er også tittelen på en av de fineste platene til The Go-Betweens – for øvrig en god referanse til Allo Darlin's musikalske ståsted.

Hel ved

Rent trav og historisk fingerspissfølelse på House by the lake sin debut.

Allo Darlin': «Europe» (Slumberland)

• Fury

1 2 3 4 5 6

«Fury»: Brad Pitt spiller macho farsfigur i intenst krigsdrama

• Turist

1 2 3 4 5 6

«Turist»: Ruben Östlund retter et nådeløst kamera mot parforholdet og spør: Vet du helt sikkert hvem du lever med?

• Bjørnøya

1 2 3 4 5 6

«Bjørnøya»: Enkle, trivielle livsinnsikter i værbitt landskap. Mest til intern bruk.

• Miraklene i Toscana

1 2 3 4 5 6

«Miraklene i Toscana»: Ungpikeliv i skjæringspunktet mellom realisme og fabel

• Snowpiercer

1 2 3 4 5 6

Regi: Bong Joon-Ho, Frankrike/Korea/Tsjekkia/USA, 15 år, 2 timer 6 minutt

• Bergenske Joachim Carr gjorde rent bord i Grieg-konkurransen

• Vaffelhjarte

Den Nationale Scene/Sogn og Fjordane Teater, Av Maria Parr, Dramatiker Jesper Halle, Regissør Cecilie Askeland Mosli, Med: Sulekha Ali Omar, Preben Hodneland, Idun Losnegård, Julia Bache-Wiig, Sigmund Njøs Hovind, Sissel Ingri Tank-Nielsen, Jonatan Filip og Sverre Røssummoen, Scenograf Milja Salovaara, Kostymedesigner Milja Salovaara, Koreograf Hilde Sol Erdal, Lysdesigner Marte Stormo, Komponist Odd Nordstoga, Dramaturg Solrun Toft Iversen

• Hellemyrsfolket

Musikk: Julian Berntzen. Tekst: Gunnar Staalesen. Sangtekster: Gunnar Staalesen og Johan Osuldsen. Regi: Johan Osuldsen. Koreografi: Johan Osuldsen og Belinda Braza. Scenografi og kostymer: Tine Schwab.

• Hellemyrsfolket