Stemmen som dirigent

Vakkert og særegent album fra Susanna Wallumrød.

123456
«Wild Dog»

Den karakteristiske stemmen slutter aldri å fascinere. På sin fjerde soloutgivelse viser Vossajazz-klare Susanna Wallumrød fra Kongsberg nok en gang sin eksepsjonelle stemmebeherskelse, som både rører og forfører. Diskré pianoakkorder akkompagnert av beskjedent slagverk skaper grunnlaget for vokalens utfoldelse. Det er den som dominerer og gir dette albumet sitt særpreg. Av og til kan det virke som om stemmen, som en slags syngende dirigent, bestemmer alt fra tempo til oppbygning av låtene.

En gang iblant får instrumentene på «Wild Dog» gå høyere enn Wallumrøds vokal. Et eksempel på dette er den nydelige «Oh I Am Stuck», en låt hvor gitaren gjør sitt inntog, og ender opp i et herlig rockete parti. Men dette er en hendelse av de sjeldne, for som regel ligger instrumentene som et behagelig, men uunnværlig bakteppe for Wallumrøds sårbare kjærlighetstematikk. På tross av vokalens sentrerte posisjon, fremstår den som regel svært skjør. Forholdet mellom den selvsikre og kontrollerte vokalfremførelsen og dens sårbare uttrykk, skaper også en interessant kontrast på et vakkert og gjennomført album.

Hel ved

Rent trav og historisk fingerspissfølelse på House by the lake sin debut.

Susanna: «Wild Dog»

• Fury

1 2 3 4 5 6

«Fury»: Brad Pitt spiller macho farsfigur i intenst krigsdrama

• Turist

1 2 3 4 5 6

«Turist»: Ruben Östlund retter et nådeløst kamera mot parforholdet og spør: Vet du helt sikkert hvem du lever med?

• Bjørnøya

1 2 3 4 5 6

«Bjørnøya»: Enkle, trivielle livsinnsikter i værbitt landskap. Mest til intern bruk.

• Miraklene i Toscana

1 2 3 4 5 6

«Miraklene i Toscana»: Ungpikeliv i skjæringspunktet mellom realisme og fabel

• Snowpiercer

1 2 3 4 5 6

Regi: Bong Joon-Ho, Frankrike/Korea/Tsjekkia/USA, 15 år, 2 timer 6 minutt

• Bergenske Joachim Carr gjorde rent bord i Grieg-konkurransen

• Vaffelhjarte

Den Nationale Scene/Sogn og Fjordane Teater, Av Maria Parr, Dramatiker Jesper Halle, Regissør Cecilie Askeland Mosli, Med: Sulekha Ali Omar, Preben Hodneland, Idun Losnegård, Julia Bache-Wiig, Sigmund Njøs Hovind, Sissel Ingri Tank-Nielsen, Jonatan Filip og Sverre Røssummoen, Scenograf Milja Salovaara, Kostymedesigner Milja Salovaara, Koreograf Hilde Sol Erdal, Lysdesigner Marte Stormo, Komponist Odd Nordstoga, Dramaturg Solrun Toft Iversen

• Hellemyrsfolket

Musikk: Julian Berntzen. Tekst: Gunnar Staalesen. Sangtekster: Gunnar Staalesen og Johan Osuldsen. Regi: Johan Osuldsen. Koreografi: Johan Osuldsen og Belinda Braza. Scenografi og kostymer: Tine Schwab.

• Hellemyrsfolket