Solstrålesamler

Vakkert og velsignet fritt for floskler.

123456
«Stjerneteller. Gullamanter»

Christine Sandtorv har gitt ut andre plate i Stjernetellerserien. «Gullamanter», heter den, og tittelen gir signaler om hvordan Sandtorv leker med ord og begreper. Hun har skrevet både tekster og musikk, og bruker både bakgrunnen fra poptrioen Ephemera og erfaringene som småbarnsmor. Dette er fengende, lyse og lette poplåter med tekster som helt klart er for barn, men også om barn. Her er mange observasjoner og beskrivelser der Sandtorv setter ord på opplevelsene av å være nært de aller minste blant oss.

«Hjerteplaster» heter en av låtene, «Solstrålesamler» en annen. Begge disse to begrepene beskriver også Sandtorvs nye plate. «Om nokken kunne blåse på, ville himmelen vært lyseblå», synger hun og fanger noe helt sentralt i relasjonen mellom små og store. Ny barnemusikk er det ikke mye av, enda sjeldnere er det at sangene er så originale og nyskapende som Sandtorv sine. Hun klarer å skrive ærlig og varmt om hva småbarn gjør med og for foreldre og andre voksne.

Vakkert og velsignet fritt for floskler, lekent og passe alvorlig på samme tid.

Hel ved

Rent trav og historisk fingerspissfølelse på House by the lake sin debut.

Christine Sandtorv: «Stjerneteller. Gullamanter» (Musikkoperatørene)

• Fury

1 2 3 4 5 6

«Fury»: Brad Pitt spiller macho farsfigur i intenst krigsdrama

• Turist

1 2 3 4 5 6

«Turist»: Ruben Östlund retter et nådeløst kamera mot parforholdet og spør: Vet du helt sikkert hvem du lever med?

• Bjørnøya

1 2 3 4 5 6

«Bjørnøya»: Enkle, trivielle livsinnsikter i værbitt landskap. Mest til intern bruk.

• Miraklene i Toscana

1 2 3 4 5 6

«Miraklene i Toscana»: Ungpikeliv i skjæringspunktet mellom realisme og fabel

• Snowpiercer

1 2 3 4 5 6

Regi: Bong Joon-Ho, Frankrike/Korea/Tsjekkia/USA, 15 år, 2 timer 6 minutt

• Bergenske Joachim Carr gjorde rent bord i Grieg-konkurransen

• Vaffelhjarte

Den Nationale Scene/Sogn og Fjordane Teater, Av Maria Parr, Dramatiker Jesper Halle, Regissør Cecilie Askeland Mosli, Med: Sulekha Ali Omar, Preben Hodneland, Idun Losnegård, Julia Bache-Wiig, Sigmund Njøs Hovind, Sissel Ingri Tank-Nielsen, Jonatan Filip og Sverre Røssummoen, Scenograf Milja Salovaara, Kostymedesigner Milja Salovaara, Koreograf Hilde Sol Erdal, Lysdesigner Marte Stormo, Komponist Odd Nordstoga, Dramaturg Solrun Toft Iversen

• Hellemyrsfolket

Musikk: Julian Berntzen. Tekst: Gunnar Staalesen. Sangtekster: Gunnar Staalesen og Johan Osuldsen. Regi: Johan Osuldsen. Koreografi: Johan Osuldsen og Belinda Braza. Scenografi og kostymer: Tine Schwab.

• Hellemyrsfolket