Importvarer fra Europa

Elektroduker fra England og lydtepper fra Frankrike.

123456
«Golden Rhythm/Ink Music»

Plateselskapet Rune Grammofon har tatt en liten pause i sin jevne strøm av norske utgivelser, og presenterer denne måneden to plater med lyd fra Europa: teatralsk elektrorock fra England og klimprende ambient fra Frankrike. At disse platene kommer i kjølvannet av en rekke massive progrockutgivelser, bekrefter nok en gang Rune Grammofons uforutsigbare eklektisisme og uventede artistvalg.

Volcano The Bear er en engelsk kvartett med utspring fra Leicester på midten av nittitallet, og gruppen har en lang rekke selvutgitt materiale bak seg. Musikken er bent frem umulig å klassifisere, men såpass velprodusert at den makter å fremstå som logisk til tross for massiv sjangersmadring.

Gravalvor og humor

Kjenner du til de amerikanske avantgardebandene The Residents eller Mr. Bungle, vil du definitivt føle deg hjemme i Vulcano The Bears verden. Hysterisk etno-folk etterfølges av metalliske plingplong-rytmer for deretter å skure videre til basstung droneamericana med hylekor i refrengene. Gruppens kløktige utforming av interessante lydskulpturer gjør at deres komplette galskap inngår som et naturlig element i en større og tiltalende kunstnerisk helhet. En kombinasjon av gravalvor og absurd humor, holder lytteren på tå hev, og gir musikken god dybde.

Selv om deler av lydestetikken til Astrïd kan minne noe om den til Volcano The Bear, er den franske kvartetten langt mer stillfaren i uttrykket. Vi hører en kammermusikalsk miks av ambient, rock, folk og klassisk, med en melankolsk grunntone. Introduksjonssporet på over 21 minutter krever mye av lytteren, men avslører tidlig et ankepunkt ved musikken: den er ekstremt selvfølgelig. Hva mener jeg med dette, og hvorfor er det negativt?

Tomt rom

Med «selvfølgelig musikk», menes at naturlige, enkle valgene tas fremfor de uventede. Man kan nærmest gjette melodienes fortsettelse før tonerekken er ferdig. Stemningen, lydområdene og rytmene byr sjelden på overraskelser, og man føler egentlig at man sitter i et tomt musikalsk rom. Astrïd er solide arkitekter og snekkere av slike rom, men med gitarer, harmonium, trommer, bass, fiolin, kalimba, klarinetter og rhodes i instrumentparken burde de besitte nok verktøy til å pryde veggene med mer enn bare behagelige farger.

Poenget er ikke at alt må være avantgarde, by på sonisk nyskapning eller være frekt og dristig. Men det må ha et budskap, et poeng – det må strekke seg ut av høyttaleren og ta tak i lytteren. Det gjør ikke Astrïd – de svever behagelig rundt i sin velfriserte musikalske sfære, uten å kommunisere direkte til de som ønsker å høre på.

Enig med vår anmelder? Si din mening under!

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.

Velkommen til debatt i Bergens Tidende. Vi setter pris på sterke meninger. I våre kommentarfelt er det høyt under taket, men vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis respekt for andre debattanters meninger, etnisitet, religion og legning. Husk at mange leser dine ytringer her på bt.no. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå. Du må skrive under fullt navn.

Vennlig hilsen Gard Steiro, sjefredaktør.

Siste fra Musikkanmeldelser

Hel ved

Rent trav og historisk fingerspissfølelse på House by the lake sin debut.

Bilder

FASTLÅSTE MØNSTER: Franske Astrïd står bak én av to utenlandske utgivelser på det norske plateselskapet Rune Grammofon denne uken. Dessverre virker de noe fastlåst i enkle valg, mener Bergens Tidendes anmelder. FOTO: Rune Grammofon

FASTLÅSTE MØNSTER: Franske Astrïd står bak én av to utenlandske utgivelser på det norske plateselskapet Rune Grammofon denne uken. Dessverre virker de noe fastlåst i enkle valg, mener Bergens Tidendes anmelder. FOTO: Rune Grammofon

  • Fury

    1 2 3 4 5 6

    «Fury»: Brad Pitt spiller macho farsfigur i intenst krigsdrama

  • Turist

    1 2 3 4 5 6

    «Turist»: Ruben Östlund retter et nådeløst kamera mot parforholdet og spør: Vet du helt sikkert hvem du lever med?

  • Bjørnøya

    1 2 3 4 5 6

    «Bjørnøya»: Enkle, trivielle livsinnsikter i værbitt landskap. Mest til intern bruk.

  • Miraklene i Toscana

    1 2 3 4 5 6

    «Miraklene i Toscana»: Ungpikeliv i skjæringspunktet mellom realisme og fabel

  • Snowpiercer

    1 2 3 4 5 6

    Regi: Bong Joon-Ho, Frankrike/Korea/Tsjekkia/USA, 15 år, 2 timer 6 minutt

  • Bergenske Joachim Carr gjorde rent bord i Grieg-konkurransen

  • Bergenske Joachim Carr gjorde rent bord i Grieg-konkurransen

  • Vaffelhjarte

    Den Nationale Scene/Sogn og Fjordane Teater, Av Maria Parr, Dramatiker Jesper Halle, Regissør Cecilie Askeland Mosli, Med: Sulekha Ali Omar, Preben Hodneland, Idun Losnegård, Julia Bache-Wiig, Sigmund Njøs Hovind, Sissel Ingri Tank-Nielsen, Jonatan Filip og Sverre Røssummoen, Scenograf Milja Salovaara, Kostymedesigner Milja Salovaara, Koreograf Hilde Sol Erdal, Lysdesigner Marte Stormo, Komponist Odd Nordstoga, Dramaturg Solrun Toft Iversen

  • Hellemyrsfolket

    Musikk: Julian Berntzen. Tekst: Gunnar Staalesen. Sangtekster: Gunnar Staalesen og Johan Osuldsen. Regi: Johan Osuldsen. Koreografi: Johan Osuldsen og Belinda Braza. Scenografi og kostymer: Tine Schwab.

  • Hellemyrsfolket

    Musikk: Julian Berntzen. Tekst: Gunnar Staalesen. Sangtekster: Gunnar Staalesen og Johan Osuldsen. Regi: Johan Osuldsen. Koreografi: Johan Osuldsen og Belinda Braza. Scenografi og kostymer: Tine Schwab.