Gammelt nytt

En samling klisjeer fra Tone Damli.

123456
«Looking Back»

Syv år har gått siden Idol-sirkus og platedebut. Med fire album i bagasjen er 24-åringen fra Sogndal igjen aktuell, denne gangen med en samleplate. «Looking Back» oppsummerer Damlis relativt korte artistkarriere. I tillegg supplerer hun repertoaret med fire nye låter, men dessverre er det lite innovasjon eller spenning å spore her. Selv om sjangeren Damli opererer i ikke akkurat kjent for å bryte med klisjeer eller utfordre veletablerte låtoppskrifter, finnes det tross alt muligheter for fornying også i den kommersielle poppens verden, men her er det lite å høre av den slags.

«Looking Back» er såpass stappet med overdrevne luksusproblemer og overflatiske tekster, at flere av låtene nesten føles som en parodi. Med kjærligheten som gjennomgående tematikk på platen, skulle en kanskje tro at det lå en del sårbarhet og dramatikk her. Men det hele fremstår heller påtatt enn troverdig når det uttrykkes gjennom enkle strofer som «time to wake up, don't know what to wear. Do my makeup, then I brush my hair» i låten «Butterflies». Lyrikken stjeler oppmerksomheten fra det lille som finnes av fengende melodier og platens eneste overraskelsesmoment, låten «Save Me», hvor Damli har med samiske Maddji på joik.

Tone Damli: «Looking Back» (Sony)