Sjarmerende fra Saudi-Arabia.

123456
«Den grønne sykkelen»

Alle som har sust av gårde med vind i håret langs en landevei, vet at sykkelen ikke bare er verdens beste fremkomstmiddel, den er også verdens fineste frihetsmetafor.

Derfor er det så vidunderlig at Haifaa Al Mansour plasserer drømmen om en sykkel i hjertet på en ti år gammel jente i et land der syklingens gleder er forbeholdt gutter og menn.

For ikke å snakke om måten hun gjør det på. Da den grønne sykkelen dukker opp på taket av en bil, lar Al Mansour den sveve nærmest som en hildring over lerretet, langs en mur.

Jenten heter Wadjda, og lar seg ikke stoppe verken av pengemangel eller sykkelforbud. Mens moren prøver å gjøre sitt for at ektemannen ikke skal skaffe seg en kone nummer to, skrur Wadjda opp prisen på fotballsupporter-armbåndene hun fletter på rommet og selger på skolen. Så dukker den store muligheten opp, i form av en konkurranse i å resitere fra Koranen. Førsteprisen er en pengesum mer enn stor nok til å kjøpe sykkel for. Overraskende nok melder Wadjda seg på. Den obsternasige jenten er ikke akkurat kjent for sin fromhet.

Haifaa Al Mansour bruker enkle, men effektive virkemidler. Wadjdas ansikt og blikk mens hun iakttar verden rundt seg, slik den arter seg for saudiske jenter og kvinner. Full av restriksjoner, skam, påbud, forbud og begrensninger. Men også med ønsker om å utfordre grensene. Vist frem uten oppstuss, men subtilt (og vakkert) bemerket når Wadjdas koran- resitasjon blir en kommentar til de rettroendes selvrettferdighet og religionsfortolkning.

Av og til gjør filmen meg rasende, av og til oppgitt og trist. Men mest av alt blir jeg lykkelig - både over måten Haifaa Al Mansour forvalter sitt kunstneriske pund, og måten hun formidler sitt budskap. «Den grønne sykkelen» er en bemerkelsesverdig film. Ukunstlet, men nyansert, full av livsglede og pågangsmot.

Wadjda - formidabelt tolket av Waad Mohammed - er en heltinne jeg aldri kommer til å glemme.

Vel fortjent har filmen høstet priser verden over, og er Saudi-Arabias aller første Oscarkandidat. Vel så viktig er det at landets «Kommisjon for fremme av dyd og forebygging av umoral» i april i år kunngjorde at kvinner skulle få lov til å sykle. Lovendringen kom som en direkte følge av filmen. Ennå er det lenge til de kan suse av gårde med vind i håret langs landeveien; sykkelen får ikke brukes som transportmiddel, den skal bare trilles rundt på i parker og ubebodde områder. Men ett sted må alle forandringer begynne.

Siste fra Filmanmeldelser

Toget går!

Snowpiercer: Eit koreansk-amerikansk samarbeid tek oss med på ei klassereise av dei sjeldne.

Imot naturen

Kråkeungen: Noen ganger kreves et dødsfall for å akseptere et annet.

• Bergenske Joachim Carr gjorde rent bord i Grieg-konkurransen

• Vaffelhjarte

Den Nationale Scene/Sogn og Fjordane Teater, Av Maria Parr, Dramatiker Jesper Halle, Regissør Cecilie Askeland Mosli, Med: Sulekha Ali Omar, Preben Hodneland, Idun Losnegård, Julia Bache-Wiig, Sigmund Njøs Hovind, Sissel Ingri Tank-Nielsen, Jonatan Filip og Sverre Røssummoen, Scenograf Milja Salovaara, Kostymedesigner Milja Salovaara, Koreograf Hilde Sol Erdal, Lysdesigner Marte Stormo, Komponist Odd Nordstoga, Dramaturg Solrun Toft Iversen

• Hellemyrsfolket

Musikk: Julian Berntzen. Tekst: Gunnar Staalesen. Sangtekster: Gunnar Staalesen og Johan Osuldsen. Regi: Johan Osuldsen. Koreografi: Johan Osuldsen og Belinda Braza. Scenografi og kostymer: Tine Schwab.

• Hellemyrsfolket