Kriminelt møte på Logen Bar

Vi skulle vel egentlig få svar på om krimlitteratur er kunst eller tidtrøyte, i Logen Bar i går. Men lærte vel mest om krimlitteraturhistorien.

For tredje år på rad samarbeider Radioteateret i NRK og Festspillene i Bergen om debatter om litteratur og teater. Og i går ville debattleder Else Barratt-Due, til daglig krimansvarlig i Radioteateret, ha svar på om krim er kunst eller tidtrøyte.

Paneldeltakerne ga ingen soleklare svar. Til det var innslagene fra gamle og nye krimhørespill for mange, og avsporingene for hyppige.

Postdoktor Eirik Vassenden, ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske fag ved Universitetet i Bergen, nærmet seg i alle fall temaet.

- Forestillingene om krimlitteratur har endret seg. Sjangeren har fått økt anseelse og markedsandel. Vi har på mange måter mistet litt følelsen av en grense mellom krim og skjønnlitteratur. Flere nordiske krimforfattere bruker ikke lenger forstavelsen krim på sine romaner, sa Vassenden.

Han understreket imidlertid at han var tvilende til ordet kunst når det handler om reproduksjoner av sjangere, det forutsigbare, og mente at slike krimbøker, med gjenbruk av sjablonger i serier fra andre mer kjente krimromaner, egentlig bare er bruk av leserens tid.

Knut Nærum
Forfatter, tegneserieskaper og NRK-programleder Knut Nærum var skeptisk til tidtrøytebegrepet, og mente at historien er full av eksempler på at kvantitet ikke nødvendigvis er lav kvalitet. Nærum fikk støtte fra den tredje i panelet, Rivertonpris-vinner, krimforfatter og sosiolog Jan Mehlum.

- Krim kom ut av kiosklitteraturen, men mye av det var så bra at det har overlevd, sa Mehlum.

- Krim, som var en såkalt lav sjanger, er nå hoveddelen av det du finner i butikkene. Ja, du skal lete lenge i en bokhandel etter noe som ikke er krim, mente Knut Nærum, som også hevdet at ni av ti bøker som lånes ut fra et norsk bibliotek er en krimbok skrevet av en norsk eller en svensk forfatter.

Kunst?
Men er krimlitteraturen likevel kunst?

Si det. Svaret kom ikke i Logen Bar i går. Jan Mehlum kunne imidlertid fortelle at han har mye større gjennomslagskraft som krimforfatter enn som sosiolog. - Nesten ingen leste det jeg skrev om sosiale forhold i rapporter. Men gjennom bøkene klarte jeg å vekke noen, sa han.

Onsdag skal forfatteren/dramatikeren Gunnar Staalesen, skuespilleren/dramatikeren Stig Amdam og kulturredaktør Jan H. Landro drøfte følgende spørsmål: Hvorfor lage drama av romaner?

Siste fra Festspill

Bilder

KUNST? Else Barratt-Due fikk vel aldri svar på om krim er kunst eller tidtrøyte fra paneldeltakerne Eirik Vassenden (t.v.), Knut Nærum og Jan Mehlum (t.h.). FOTO: Paul Sigve Amundsen