• NY TID: Troldsalen viser seg frem i ny og lysere drakt etter oppussingen. Akustikken har fått et løft, og Troldhaugen-direktør Ingrid Røynesdal viser at hun fremdeles kan få vegger og tak til å riste når hun slipper seg løs på tangentene.

    FOTO: ROAR CHRISTIANSEN

Slik blir nye Troldsalen

- Fra grendehus til praktfull konsertsal, sier direktør Erlend Høyersten om totalrenoveringen av Troldsalen. Private har betalt 14 av de 15 millionene gildet koster.

Fredag åpner den nyoppussede Troldsalen for publikum. Konsertsalen, som ble innviet på Troldhaugen i 1985, har vært stengt for totalrenovering det siste halvåret. Av totalbudsjettet på 15 millioner kroner har Bergen kommune betalt én million og private givere 14 millioner kroner, ifølge direktør for Kunstmuseene i Bergen, Erlend Høyersten.

- Dette er store løft for giverne. Alle har bidratt sterkt, sier han.

Hardt brukt

- Konsertsalen har vært hardt brukt i nesten 30 år, og bar preg av det. Heldigvis er salens arkitektur og særpreg ivaretatt i rehabiliteringen, sier Høyersten.

Det er Troldhaugen-direktør Ingrid Røynesdal som har fått finansieringen på plass.

- Da jeg begynte i stillingen på Troldhaugen i mai 2011, forelå det et sterkt ønske om totalrenovering av Troldsalen, men ingen planer. Man hadde penger til å skifte ut stolene, men i stedet satte vi målet høyere. Det har vært min jobb å få inn det meste av disse 15 millioner kronene, sier Røynesdal.

Bedre akustikk

Og hun er ikke i tvil om at pengene er vel anvendt.

- Nye Troldsalen er en bedre konsertsal enn den var før. Taket har fått ny himling, strie med gips og maling på veggene er byttet ut med plater, på gulvet er linoleumen tatt vekk. I stedet har vi fått fast og god parkett. Og på alle stolene er stoff byttet ut med skinn av beste kvalitet, sier Ingrid Røynesdal.

- Vi har tilstrebet mest mulig harde flater i den nyrenoverte Troldsalen. Med de endrede akustiske forholdene har vi også måttet innstille klangen på pianoet til de nye forholdene, forklarer Røynesdal, som selv har erfaring fra konsertlivet som aktiv pianist.

Hun fremhever arbeidet som er gjort av Brekke og Strand Akustikk AS, som også jobbet med akustikken i Bjørvika-operaen. Ellers er det Kristin Jarmund Arkitekter som har utformet de nye elementene i interiøret. Det har også gitt forbedret utsikt mot Nordåsvatnet og Griegs komponisthytte. Det hele har fått et rent uttrykk med vegger og tak malt i hvitt. Ingen ekstra dekorelementer, men Ingrid Røynesdal nevner at arkitektene stikker innom i løpet av morgendalen. Kanskje har de noen ideer helt på tampen.

Gradvis åpning

Mens arbeidet med å renovere Troldsalen har gått sin gang, har turistene sluppet til litt etter litt. For om lag en uke siden ble Troldsalen åpnet for publikum til de faste lunsjkonsertene. Da holdt håndverkerne seg litt unna.

- På den måten skaffet vi oss erfaring med hvordan akustikken virket, og kunne justere. Slik er det med nye konsertsaler. De tas i bruk lenge før den offisielle åpningen, slik at alle nødvendige tester kan gjennomføres og være unnagjort når den innvies, sier Ingrid Røynesdal.

Ekstra inngang

Når selve konsertsalen nå er ferdig renovert, er turen kommet til foajeen og uteområdene. Troldsalen vil få en ekstra hovedinngang på motsatt side, den som vender mot Edvard Grieg Museum. Behovet har oppstått fordi svært mange besøkende tar "korteste" veien mot Troldsalen etter at de har kjøpt billett. Så må de altså gå tilbake og en «omvei» for å komme inn.

- Tegninger og prosjektering av denne andre fasen inngår i kostnaden på 15 millioner kroner, men selve arbeidene må finansieres fra grunnen, opplyser Ingrid Røynesdal.

Noe europeisk

Kanskje må Troldhaugens direktør gå runden hos de private da også. Erlend Høyersten understreker at museene er helt avhengige av betydelige private midler for å utvikle seg.

- Den offentlige støtten dekker ikke mer enn driften, sier han.

- I Norge er det offentlige flinke til å gi støtte, men vi må samarbeide med næringslivet for å nå opp i den divisjonen vi ønsker. Med sølvskatten, renoveringen av Troldsalen og den kommende opprustningen av Rasmus Meyers Samlinger har vi gjort noen grep som er veldig tydelige, men som har kostet mye.

Høyersten mener at situasjonen i Bergen er enestående i så måte.

- Det er noe europeisk ved denne typen samarbeid. Å støtte kunst og kultur er en del av det å være bemidlet i Bergen. Mange ser det som en del av et samfunnsoppdrag, sier Høyersten.

Ingen stengte dører

- Er det noen som har mistet lysten til å gi etter at du som medlem av kommunens fond for kunstnerisk utsmykning avslo kunstgaven fra Knut Galtung Døsvig i februar?

- Nei, det har jeg ikke registrert, men folk er fortsatt opptatt av den diskusjonen.

- Så du har ikke møtt noen stengte dører?

- Nei, snarere tvert imot. Nå har man noe å snakke om.

Siste fra Bergenpuls

No har Anne nådd
forfatterdraumen

- Ein må vere sånn når ein er agent. Ein må våge å skjere hovudet av nokon.

- Synden er å være innkrøkt i seg selv

Bjørgib-biskopen om tvilen, om helvete, om synd og om homofili.

Kunstneren beholder den vanlige
jobben sin - for å unngå å bli sær

Møt oljearbeider og oljemaler Bjørn Johannes Meidel Hansen.

Dette kan du gjøre i byen i påsken

Det er ikke så veldig mye.

Bergen er byen mellom to fjell

Sju byfjell? Tru om att, fortel geolog Haakon Fossen.

Festningsfangen som ble slaveskipper

En novemberdag i 1752 var bergenserne vitne til at en ung mann ble ført til fangehullet på Bergenhus festning. Galgen ventet ham. Fem år senere er samme mann kaptein på et skip på vei til Gullkysten for å hente slaver.

Fakta

Troldsalen

  • Frittstående konsertsal på Troldhaugen.
  • Er tegnet av Peter Helland Hansen og Sverre Lied.
  • Stod ferdig i 1985, hundre år etter at Edvard Grieg flyttet inn på Troldhaugen.
  • Huser mer enn 300 konserter årlig.
  • Gjenåpner fredag etter en totalrenovering.

Bilder

PANORAMA:

PANORAMA: «Gamle» Troldsalen hadde hovedvindu oppdelt i mindre flater. Knekken er beholdt, men nå er det ingenting som hindrer den frie utsikten mot komponisthytten og Nordåsvatnet. FOTO: ROAR CHRISTIANSEN

TEGNESERIER