• USUSANNSYNLIG GOD SUNDFØR: Sussanne Sundfør både danset og vitset seg gjennom konserten på Ole Bull Scene torsdag kveld. Konserten hennes på Ole Bull Scene torsdag kveld var helt strålende, mener BTs anmelder.

    FOTO: TOR HØVIK

Intens og mektig Sundfør

Norges kanskje fremste popartist overbeviste stort i Bergen.

123456
«Ole Bull Scene»

Grønne lysrør blinker uregelmessig ut mot salen når Susanne og hennes smått magiske orkester entrer scenen på en fullsatt Ole Bull Scene torsdag kveld. De går inn til tonene av instrumentalen «Meditadion In An Emergency» fra hennes siste plate «The Silicone Veil». Tonene fra scenen virker å stige opp mot lysekronen i taket sammen med forventningene til publikum – og publikum blir ikke skuffet.

Unge, talentfulle Sundfør startet karrieren i Bergen, men mye er skrevet om hvordan hun gikk fra å være en av mange unge, habile popsnekkere til å bli den sjangeroverskridende artisten hun er i dag. En bortimot samlet norsk musikkjournaliststand sto og måpte da «nye» Sundfør spilte sin konsert på Bylarm i 2010, både musikken og fremføringen hadde en intensitet som ikke er dagligdags i Norge. På 2010-platen «The Brothel» fløy hun rundt og observerte de løse fuglene, de Gud har forlatt for lenge siden. Undergangsstemningen fra «The Brothel» er også til stede på «The Silicone Veil», selv om tematikken her ikke er fullt så komplett og vi får flere pusterom.

På Ole Bull Scene følger Susanne Sundfør opp åpningsinstrumentalen med «Diamonds» fra den siste platen. Synth-introen slik den fremføres live sender tankene til Vangelis' filmmusikk til «Blade Runner». Men der "Blade Runner" går for seg i et dystert fremtids-Los Angeles, tar Sundfør oss på neste låt med til fortiden, til «Rome». «From Rome, Rome, Rome, from the ashes of Rome» synger Sundfør på det som er blant konsertens absolutte høydepunkt. "Rome" veksler mellom det neddempede og det intense, på en måte som gir stemmene til Susanne Sundfør og de to koristene plass til å virkelig ta over lokalet.

Og det er på disse låtene Susanne Sundfør, Lars Horntvedt og resten av bandet er aller best. De låtene hvor det er litt pusterom, de låtene som veksler i itensitet. Sundfør har åpenbart et lydbilde som er krevende for enhver lydmann. Og på enkelte låter, som for eksempel «Lilith» fra den forrige platen", klarer man ikke helt tre inn i musikken. Det blir for intenst over hele linjen.

«JEG ER IKKE SUR ALTSÅ JEG ER IKKE SUUUUUUUUUUUUUUR», skrev Susanne Sundfør på Twitter for en tid tilbake. Jeg aner ikke hva foranledningen til det utsagnet var, men tidligere kunne man gjennom mediene få inntrykk av at hun var noe humørløs. På Ole Bull Scene er hun alt annet enn sur. Hun kommer med en rekke tørrvittige kommentarer, hun snakker litt tøysebergensk og på slutten av "Diamonds" danser hun lett eksentrisk for publikum i et minutts tid.

Susanne Sundfør virker å føle seg fullstendig hjemme på scenen, og det har hun da også all grunn til. Selv om det er litt småkluss med lyden innimellom, er konserten imponerende i sin helhet, og både scenografi og lys er med på å forsterke opplevelsen. Susanne Sundfør flyter uanstrengt mellom popen og kunsten på en måte ikke mange gjør etter henne.

Var du på konserten? Si din mening under.

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.

Velkommen til debatt i Bergens Tidende. Vi setter pris på sterke meninger. I våre kommentarfelt er det høyt under taket, men vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis respekt for andre debattanters meninger, etnisitet, religion og legning. Husk at mange leser dine ytringer her på bt.no. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå. Du må skrive under fullt navn.

Vennlig hilsen Gard Steiro, sjefredaktør.

Siste fra Bergenpuls

  • Black Coal, Thin Ice

    1 2 3 4 5 6

    Regi: Diao Yinan, Kina, 1 time 46 min.

  • Land of Storms

    1 2 3 4 5 6

    Regi: Ádám Császi, Tyskland/Ungarn, 1 time 45 minutter

  • Keiseren

    1 2 3 4 5 6

    «Keiseren» setter Hilmar Reksten inn i en idéhistorisk kontekst, men klarer ikke å gi farge til hovedpersonen selv.

  • Drone

    1 2 3 4 5 6

    Dokumentar

  • 1001 gram

    1 2 3 4 5 6

    Regi: Bent Hamer Norge, tillatt for alle, 1 time 31 minutter

  • Hellemyrsfolket

    Musikk: Julian Berntzen. Tekst: Gunnar Staalesen. Sangtekster: Gunnar Staalesen og Johan Osuldsen. Regi: Johan Osuldsen. Koreografi: Johan Osuldsen og Belinda Braza. Scenografi og kostymer: Tine Schwab.

  • Hellemyrsfolket

    Musikk: Julian Berntzen. Tekst: Gunnar Staalesen. Sangtekster: Gunnar Staalesen og Johan Osuldsen. Regi: Johan Osuldsen. Koreografi: Johan Osuldsen og Belinda Braza. Scenografi og kostymer: Tine Schwab.

  • Murmel Murmel

    Den Nationale Scene: Herbert Fritsch (regi & scenografi), Victoria Behr 
(kostymer), Ingo Günther (musikk), 
Torsten König (lys), Sabrina Zwach (dramaturgi). Skuespillere: Florian Anderer, Matthias Buss, Werner Eng, 
Ingo Günther, Jonas Hien, Simon Jensen, 
Wolfram Koch, Annika Meier, Anne Ratte- 
Polle, Bastian Reiber, Stefan Staudinger og 
Axel Wandtke.

  • Veien til Mekka

    DNS Teaterkjelleren

  • NR. 1

    1 2 3 4 5 6

    Olaug Risting Stemrud, Nora Austad Sværen, Rikke Iversen, Andrea Sørum, Hans Olav Ingholm, David Vekony, Jon Trygve Hegnar, Aksel Lande Mjøen