• GENERASJON Y: Her er tre av dem. Matematikkstudentene Vegard Holand (26), Marie Søreide Yndestad (20) og Berent Lund (20). - Vi har vokst opp med PC-er og teknologien, og alt som følger med. Det er nok den største forskjellen på oss og andre, sier Lund.

    FOTO: RUNE SÆVIG

Generasjon Y har overtatt

Generasjon X er for lengst voksne, nå er generasjon Y i ferd med å gjøre seg gjeldende i samfunnet. - De er mye mer positive enn X-erne, sier forfatter Joeri Van den Bergh.

Sammen med Mattias Behrer har belgieren skrevet boken "How Cool Brands Stay Hot. Branding To Generation Y". Han driver også analysebyrået Insites Consulting som jobber med å samle kunnskap om unge borgere og ikke minst: forbrukere.

- Jeg vil ikke si at generasjon X var deprimert, men de hadde et mer negativt syn på samfunnsutviklingen. Jeg tror også de har et mer individualistisk syn på livet, og tenker at hvis de skal klare å oppnå noe må de gjøre det selv. Forskning viser at Y-erne derimot har tro på fremtiden, selv med dagens nedgangstider. De vektlegger også viktigheten av sosiale nettverk for å lykkes, sier Van den Bergh.

- Pleier å bli slaktet

På Studentsenteret i Bergen sitter et trekløver med Y-ere bøyd over mattebøkene. At de betegnes som positive kommer uventet på noen av dem.

- Det er litt overraskende, vi pleier å bli slaktet og omtalt som dessert- eller konfektgenerasjonen. Kanskje dette egentlig gjelder dem som er litt yngre enn oss. Jeg synes livet er helt OK, det går sin vante gang, sier Vegard Holand (26). Men de to andre, Marie Søreide Yndestad (20) og Berent Lunde (20), er uenige.

- Dersom livet bare hadde vært OK hadde jeg ikke giddet. Jeg ser veldig lyst på fremtiden, det kommer mange faser i livet jeg gleder meg til å oppleve, sier hun.

Generasjon X, Y, Z ...

"Why don't ya' all ... fuck off ... talkin' bout my generation", sang The Who "My Generation" fra 1965. De "gamle" har alltid prøvd å forstå seg på de unge, gjerne ved å sette en merkelapp i pannen deres. The Who er litt i eldste laget til å være "baby boomere", men kan likevel plasseres i samme kategori som dem som vokste opp etter krigen. Generasjon X regnes vanligvis som de som er født fra 1965 til 1979. Definisjonen av denne generasjonen er nettopp at de ikke lar seg definere. Generasjon Y er de som er født fra 1980 til 1996, etter dem kommer Generasjon Z, som også er blitt kalt "iGeneration".

- Det som gjør at man kan snakke om en ny generasjon er markante skifter i alt fra familieforhold til økonomiske forhold. Det vi ser i dag er for eksempel at de unge er vant til å være med å bestemme, ikke minst innen familien. De er vant til å måtte ta valg, sier Joeri Van den Bergh.

Mer media

Et område hvor unge mennesker har måttet lære å velge mellom stadig flere tilbud er innen mediene. De har samtidig lært seg å filtrere vekk unødig informasjon – for eksempel irrelevant reklame.

- Jeg er født i 1971 i Belgia. Da jeg vokste opp hadde vi bare nasjonalt, statlig TV. Jeg tror jeg var seksten år før jeg så reklame på TV, og for meg var reklame i utgangspunktet noe kult og glamorøst. Nå blir mange unge konfrontert med reklame fra de er tre-fire år.

Y-erne på Studentsenteret er usikre på om det er en forskjell mellom dem og tidligere generasjoner, eller om det er verden rundt dem som har endret seg.

- Må være ærlige

- For at noe skal nå frem må det fremstå som nytt og annerledes enn det vi er blitt vist før. Vi har sett det meste, så det blir kanskje vanskeligere, sier Vegard Holand.

- Når jeg er på jakt etter noe så går jeg inn i en modus hvor jeg registrerer reklamer og omtaler om det produktet. Ellers så bryr jeg meg ikke, sier Berent Lunde.

- Det blir mer og mer reklame, og da blir det også umulig å kunne ta inn alt. Vi må være kritiske, sier Marie Søreide Yndestad.

Forfatter Van den Bergh sier at selskaper må være ærlige og dyrke egenskapene sine, sitt eget DNA, for å forbli kule og relevante.

- Se på Apple og deres enkle, stilrene markedsføring. Merkevarer som Nike og Coca-Cola har klart å tilpasse seg, og de markedsfører seg på en annen måte nå enn på 80-tallet, men de klarer å holde seg relevante, sier han.

- Hva må man ikke gjøre?

- Når banker og forsikringsselskap har med skatere og andre "ungdommelige" ting i reklamene sine, er de på ville veier. Hva har skateboard med en bank å gjøre? Unge folk gjennomskuer slike forsøk.

Siste fra Bergenpuls

Fakta

Hvilken generasjon tilhører du?

Født 1928-1945: Den Stille Generasjonen

Barn av depresjonen, de harde trettiårene og annen verdenskrig. 14 prosent av dem mener nettopp krigen og depresjonen definerer denne generasjonen. 13 prosent av "de stille" mener de var smartere enn andre generasjoner.

Født 1946-1964: Baby boom-generasjonen

De som ble født i de store kullene etter annen verdenskrig og vokste opp i en tid med økonomisk vekst og liten arbeidsledighet. 17 prosent av dem mener den sterke arbeidsmoralen er generasjonens sterkeste kjennetegn. 

Født 1965-1979: Generasjon X

Også kalt "post boomers" og "slacker-generasjonen". Begrepet generasjon X kommer fra Douglas Couplands bok "Generation X". 12 prosent mener bruken av teknologi er denne generasjonens sterkeste kjennetegn, 11 prosent mener arbeidsmoral.

Født 1980-1996: Generasjon Y

Også omtalt som "Generation Next", "the Net Generation", og "the Echo Boomers". Vokste opp eller ble voksne rundt Millennium-skiftet. 24 prosent av dem mener teknologibruken er generasjonens sterkeste kjennetegn, mens 11 prosent mener musikkulturen. 

Født: 1997 - ?: Generasjon Z

Forskere har også begynte å snakke om Generasjon Z, eller "iGenerasjon". Født i et samfunn hvor teknologi er en naturlig del av det meste, og man hele tiden er pålogget nettet. Stor mediekompetanse, og kan se hva de vil, når de vil.

Kilder: "How Cool Brands Stay Hot: Branding to Generation Y", av Joeri Van den Bergh og Mattias Behrer og Wikipedia. Tallene det refereres til stammer fra en amerikansk undersøkelse gjort av Pew Research Center i 2010.

 

 

Bilder

SNUSGENERASJONEN?: Trendene skifter, og det er færre unge som begynner å røyke.

SNUSGENERASJONEN?: Trendene skifter, og det er færre unge som begynner å røyke. FOTO: RUNE SÆVIG

iGENERATION: kalles de som ble født etter 1996.

iGENERATION: kalles de som ble født etter 1996. FOTO: RUNE SÆVIG

TEGNESERIER