• GLAM: Björn Myreze har gjort karriere blant annet på photoshopping og «pimping» av bilder. Her er et behandlet bilde av ham selv i Miami.

    FOTO: Michael Raveney

  • DYRT: I fjor regisserte Myreze musikkvideoen til Madcon-låten All I Do. Den kostet rundt to millioner kroner, ble spilt inn i Bremanger i Sogn og Fjordane og var finansiert av lokalt næringsliv. Til neste år får låten verdenspremiere, når Madcon skal lanseres i USA.

    FOTO: BJÖRN MYREZE

  • MIRA CRAIG: Björn Myreze hadde regien på musikkvideoen til låten Aces High, med Mira Craig.

    FOTO: BJÖRN MYREZE

  • NORSKE GIGANTER: Rockebandet Kaizers Orchestra har fått designet mange av CD-coverne sine av Myreze.

    FOTO: BJÖRN MYREZE

  • NYTT SHOW: Dette bildet stammer fra en videopromo Myreze har laget for et nytt økonomiprogram på det arabiske TV-nettverket MBC, som har rundt 160 millioner seere.

    FOTO: BJÖRN MYREZE

  • SUPERMODELLER: I helgen hadde Björn Myreze et fotooppdrag i Dubai med supermodell Heidi Klum og Top Model Tyskland. Bildene av jentene fikk han imidlertid ikke lov å dele med BT.

    FOTO: PRIVAT

  • VELKJENT: De mange internpromoene for TV 2 er nok blant Myrezes mest sette verk.

    FOTO: BJÖRN MYREZE

- Finn deg en hobby tidlig

Björn Myreze fra Bergen solgte alt og flyttet til Dubai. Nå lager han TV-design for flere hundre millioner mennesker og fester med superstjernene. Her er hans tips til suksess.

I dagens papirutgave av BT forteller åsanegutten om sitt luksusliv i Dubai. Han bor i en leilighet med to balkonger og prima utsikt til Burj Khalifa - verdens høyeste bygning.

- Jeg var alltid han litt mystiske nerden. Jeg ble ikke mobbet, men deltok sjeldent i sosiale aktiviteter fordi jeg fokuserte på hobbyen min, sier Myreze.

Nå gjør han det altså stort med TV-design i Dubai, i tillegg til å regissere musikkvideoer og arbeide som fotograf. I helgen hadde han et fotooppdrag med supermodellen Heidi Klum og Top Models Tyskland.

Til topps uten skole

Myreze understreker at det ikke er noen mal for suksess, men at det er mange ulike veier som leder dit. På Facebook står han under utdanning oppført med «livets skole».

Les også

hardt arbeid: Ray Kay, Norges fremste musikkvideoprodusent, kan ikke få hyllet Björn Myreze nok. Jeg kjenner ikke mange som jobber like hardt som ham, sier Reinert

Ray Kay: - Han er i verdensklasse

Björn Myreze får skryt av superregissøren som har jobbet med verdens fremste artister.

 

- Min retning var jo at jeg tidlig fant en hobby. Dersom du ikke har lyst til å satse på skole, og føler at det ikke er veien, så må du finne deg en hobby tidlig, sier han.

Selv kaller han ikke jobben sin for et yrke. Han lever av hobbyen og interessen sin. Det betyr likevel ikke at suksessen har kommet gratis.

PÅ JOBB: Her er Myreze og Tshawe Baqwa fra Madcon i full sving under innspillingen av musikkvideo i Bremanger. Til venstre skimtes også Yosef Wolde-Mariam fra Madcon.

FOTO: PRIVAT

 

- Ikke gå etter suksess

Ifølge Myreze kan man komme på galt spor dersom suksess blir hovedmålet.

- Det er ikke vits å jobbe opp mot suksess. Du må jobbe opp mot en interesse. Hvis du jobber mot suksess og får suksess, så vil du aldri bli lykkelig på samme måte, for da har du bare jobbet mot penger.

- Jeg har aldri vært opptatt av penger. Da hadde jeg aldri valgt dette yrket, men heller blitt en eller annen finansmann, sier han.

Henger med idolene

For Myreze har det vært viktig å ha noen å se opp til og å bli inspirert av. Men der andre finner seg store idoler ute i verden, har bergenseren leitet nærmere hjemme.

Han trekker frem kompis og designer Kjetil Vatne fra Flaktveit, musikkregissør Ray Kay og filmprodusent Hallgrim Haug som store inspirasjonskilder.

- Jeg har funnet folk å se opp til som er blitt gode venner av meg. De inspirerer meg på en helt annen måte og kan dele erfaringer med meg.

SUPERMODELLER: I helgen hadde Björn Myreze et fotooppdrag i Dubai med supermodell Heidi Klum og Top Model Tyskland. Bildene av jentene fikk han imidlertid ikke lov å dele med BT.

FOTO: PRIVAT

 

 

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.

Velkommen til debatt i Bergens Tidende. Vi setter pris på sterke meninger. I våre kommentarfelt er det høyt under taket, men vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger. Vis respekt for andre debattanters meninger, etnisitet, religion og legning. Husk at mange leser dine ytringer her på bt.no. Tenk derfor nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå. Du må skrive under fullt navn.

Vennlig hilsen Gard Steiro, sjefredaktør.

Siste fra Bergenpuls

Björn Myreze (29)

  • Oppvokst på Flaktveit i Åsane. Gikk på Åsane gymnas, men er ellers selvlært. Heter egentlig Bjørn Myhre, men bruker hovedsakelig sitt kunstnernavn.
  • Er partner og kreativ leder i designfirmaet Gosu. Var med å bygge opp Gosu i Oslo, før han i april startet selskapets kontor i Dubai.
  • Har med Gosu vunnet både gull, sølv og bronse i den prestisjetunge Promax-utdelingen, som gjerne omtales som markedsførernes svar på Oscar.

Bilder

BLING: Gosu og Björn Myreze har laget reklamene for smykkedesigneren Carla Atala i Dubai. FOTO: BJÖRN MYREZE

TEGNESERIER