Å komme inn på en vinmesse for første gang er en overveldende opplevelse. Tusenvis av viner. Et hav av smaker og valgmuligheter. Og midt i folkehavet sto to eldre kvinner med vinglasset og bongene sine. De så fortapt ut. Helt til de endelig så en flaske de gjenkjente – Faustino. Den spanske traveren som mange av dere nok kjenner. Damene kjente den i hvert fall. De hadde drukket den i tyve år. Og nå tok de et glass til og konkluderte med at den var knakende god. Hvordan vet de det når de ikke har smakt alternativene? Hvorfor velge det kjente i møte med så mange nykommere? Fordi nytt også er krevende. Fordi mange av dere opplever det som luksus å kjøpe vin overhodet. For dem som kan litt om vin, og det trenger ikke å være mye, blir utforskning av nye smaker veldig morsomt. Men for mange er utforskningen bare masete. De vil ha forutsigbarhet. Trygghet. En kjent smak for pengene. For hva hvis du kjøper en flaske vin, og så liker du den ikke? Pengene ut av vinduet. Akkurat slik tror jeg mange av leserne mine tenker.

Men – ikke alle. Denne artikkelen er for deg som egentlig vil forsøke andre ting, men som ofte ender opp med de gamle traverne likevel. Kanskje du hadde for dårlig tid. Kanskje du bare var stresset og ikke hadde overskudd til å prøve. Du trenger bitte litt drahjelp. Den kommer her.