De gjør alt fra å jogge og sykle, til å trene Bikram yoga og pilates. Under kan du lese hva noen av Norges kjente fjes gjør når de skal trene:

Per Christian Ellefsen, skuespiller

Som ung var ikke Per Christian Ellefsen, best kjent fra «Elling»-filmene, fysisk aktiv. Men da han rundet 40 år skjedde det noe.

Les også: Da «Elling»-skuespilleren ble 40 år, skjønte han at han måtte begynne å trene

– Jeg er glad i å kose meg med mye god mat. Da er trening en grei måte å ha kontroll på vekten på, sier Ellefsen, som også drar nytte av bedret kondisjon i jobben som skuespiller.

De siste drøye 10 årene har 62-åringen jogget i nærområdet på Grefsen i Oslo, der han og kona Ana bor.

– Det går an å løse mange problemer når man løper, sier han.

Takket være kona har han også fått nye treningsinteresser: Racersykkelen hun ga ham til 59-årsdagen er flittig brukt, og de går også sammen på Bikram Yoga - yoga i 42 varmegrader.

- For en mann som meg, i sin beste alder, er det helt fantastisk. Du strekker ikke noe, du ødelegger ikke noe, men du får styrket muskler du ikke visste du hadde en gang.

Løping er bra for både kropp og sjel, mener skuespiller Per Christian Ellefsen.
Rolf Øhman

Dag Otto Lauritzen, TV 2-programleder og eks sykkelproff

Dag Otto Lauritzen får både fysisk og mentalt utbytte av trening.

– Jeg trener fordi den gode følelsen du får etter ei treningsøkt er gull verdt. I tillegg er det sosialt. Ingeting er som å sykle sammen med gode kamerater, sier Lauritzen.

Les også: Dag Otto: – Du trenger ikke komme hjem med blodsmak i munnen for å få en god økt

Han brenner for trening.

– For meg er det mentale utbyttet vel så viktig som det fysiske. Midt i en hektisk hverdag slipper du maset på telefonen, og kan nyte en-to-tre timer i din egen verden.

I fjor ga han ut boken «I form med Dag Otto» hvor han gir sine beste tips til såvel nybegynnere som viderekomne.

– Det aller viktigste er at trening skal være gøy. Dessuten må du legge det inn i timeplanen. I tillegg vil jeg oppfordre til å lage treningsavtale med kompis som du ikke kan bryte. Og start forsiktig. Du må ikke komme halvdau hjem med blodsmak i munnen, sier Lauritzen.

- Det hender jeg kjører noen styrkeøvelser her, sier Dag Otto Lauritzen hjemme på takterassen i Grimstad.
Bjelland, Kjartan

Christine Hope, komiker og skuespiller

Christine Hope har trent pilates i over 20 år.

– Det er helt perfekt. Det er sakte styrke av indre muskulatur, og det er supertungt. Ganske absurd med trening som er så rolig at man ikke trenger å dusje etterpå, sier hun.

Les også: Komiker Christine Hope: - Skal du stå på scenen, må du tåle å bli glodd på

Treningen er viktig for Hope. Når hun skal spille andre karakterer bruker hun kroppen aktivt for å være andre enn seg selv, og hun elsker å finne ulike måter å gå og å danse på.

– Hvordan kjenner du som står på en scene på kroppspresset?

– Skal du stå på scenen i spotlys så må du jo våge å bli glodd på.

Treningen er viktig også med tanke på psykisk velvære.

– I de periodene jeg ikke trener blir jeg tristere. Det er best å bestille time, da blir det som en legetime - og de dropper man ikke. Trening er viktig for selvfølelsen. Du blir glad av det, føler deg fin og flink og bra.

Christine Hope er blant annet kjent fra den populære serien Verdens beste SFO på NRK, i tillegg til andre serier og egne show. Nylig medvirket hun i Senkvelds SKAM 25 år etter, der hun endte med å kline med Harald Rønneberg.
EIRIK BREKKE

Hilde Louise Asbjørnsen, jazzsanger og revyartist

Hilde Louise Asbjørnsen har alltid trent. Både fordi hun føler at hun bør, men også fordi hun opplever at alt blir bedre av å trene.

– Jeg trener for å være i god form, holde vekten og alt det der, naturlig nok. Men mest av alt får jeg et fysisk velbehag av det. Alt blir bedre når jeg har gode treningsperioder. Søvnen, humøret, huden, pusten, pågangsmotet og arbeidet, sier Hilde Louise Asbjørnsen.

Les også: Trening gjør tankene lange

Den travelt opptatte jazzsangeren og revyartisten, som i 2016 mottok Komiprisen, mener trening gir rom for å tenke lange tanker.

– Når jeg er i skrive-faser til nytt album eller annet kan det å ta en løpetur gjøre at jeg finner løsninger på ting jeg har kjempet litt med. Et refreng, en avslutning på en melodi, eller en tvist på en tekst.

Hilde Louise Asbjørnsen sover bedre, jobber bedre og får mer pågangsmot av å trene.
Odd Inge Rand

Bent Høie, Helse- og omsorgsminister.

Bent Høie mener man ikke må ha for høye ambisjoner.

– Er du utrent og ønsker å komme i bedre form, gir en daglig halvtime med bevegelse veldig god effekt. Opplever man at treningen er kjekk, kan man heller heve ambisjonsnivået etter hvert, foreslår han.

Les også: Helseministeren om trening: - Senk ambisjonene

– Hva er de største helseutfordringene i dag?

– Folk sitter for mye stille. I kostholdet vårt har vi for mye salt, sukker og mettet fett. Men det er fortsatt røyking som tar flest liv i Norge.

På fritiden liker Høie å gå tur - enten han rusler eller spenner på seg skiene. I tillegg trener han styrketrening stort sett to ganger i uka. Han er ikke opptatt av å trene med pulsklokke, eller at treningen skal gjøre ham sterkere eller bedre i skisporet.

– For min del er det treningen og opplevelsen av å være ute i naturen motivasjon nok.

De fire siste årene har Bent Høie syklet Nordsjørittet. - Jeg har veldig tro på å være aktiv sammen med andre, sier han.
Jarle Aasland